Reya Tot op zekere hoogte niet. De spagaat waar ze in zitten, dat zaken die direct in het nadeel zijn van de individuele leerling indirect in het voordeel zijn van een grotere groep leerlingen, erken ik wel.
De twee externe oorzaken daarvoor zijn politiek en maatschappij. De papieren werkelijkheid die de inspectie hoog wil houden is een gevolg van politieke keuzes, net als de ongewenste bijeffecten van verschillende onderdelen van de financiering. Het is niet erg ingewikkeld om die aan te pakken, stel dat je dat zou willen. Maar die wil ontbreekt eigenlijk compleet - de meeste kamerleden weten niet eens waar het probleem zit. Het is makkelijker om de zwarte piet naar de scholen te schuiven.
Maar de tweede is nog veel ingewikkelder. In deze tijd van informatie kan 1 slecht stuk in de krant of 1 jaar met slechte resultaten je school maken of breken, terwijl dat in het geheel nergens op slaat. Het imago van het vmbo en de ROC's is in twintig jaar tijd grondig om zeep geholpen, en moedige pogingen ten spijt zie ik dat voorlopig nog niet gekeerd, met (onder meer) lerarentekorten en teleurgestelde leerlingen tot gevolg. Ik heb werkelijk geen idee hoe we dit kunnen aanpakken, maar dat het in het nadeel is van de leerlingen/kinderen staat voor mij als een paal boven water.