trein
Toch maar even hier dan, want midden op een lesdag zat een uitgebreide reactie er natuurlijk niet echt in.
Ik zie het inmiddels als een onoplosbaar probleem. Dit soort 'schokkende' onderzoeken en conclusies stapelen zich op, en de reacties erop worden iedere keer meer gelaten, vanuit alle betrokken partijen. Politiek, schoolleiders, leraren, ouders. We spreken even obligaat onze zorg uit en daarna kloten we weer lekker verder zonder dat er ook maar iemand de handschoen wil oppakken om echt een verandering in gang te zetten, een enkel kleinschalig lokaal initiatief daargelaten.
En binnen de huidige kaders zie ik ook echt niet wat wij, als vmbo-locatie van een scholengemeenschap, anders zouden kunnen doen dan we nu doen. Niet dat wij perfect zijn, maar we hebben het gewoon te doen met, in willekeurige volgorde,
- een overladen onderwijsprogramma waar niet of nauwelijks tijd overblijft om extra aandacht te besteden aan onderwerpen die dat nodig hebben
- een kwalitatief en een kwantitatief lerarentekort
- een keuze uit onderwijsmethoden die bijna allemaal hardnekkig vasthouden aan de foute keuzes uit de jaren '90
- een substantieel deel van de ouders die alles over de schutting van de school gooien en zelf geen enkele verantwoordelijkheid willen of kunnen nemen voor de ontwikkeling van hun kroost
- enorme achterstanden vanuit de basisschool ten opzichte van het niveau dat ze zouden moeten hebben bij instroom.
- en dan nog een rijtje met wat kleinere oorzaken.
Zeg het maar. Dan kan de onderwijsinspectie zeggen dat we werk aan de winkel hebben, maar waar gaan we beginnen dan? Van de subsidie die we gekregen hebben voor basisvaardigheden worden vooral externen betaald, want je eigen goede docenten vrijmaken om in vergaderzaaltjes te gaan zitten wil je ook niet.