sigme Wat vinden jullie daar nou van? Mij lijkt dat juist die eerste drie jaar VO niet zoveel nuttigs zeggen; waar een kind interessant op- of afstroomt, gebeurt dat pas later, in mijn omgeving.
Nee, op-, af- en doorstromen gebeurt op allerlei momenten en om allerlei redenen. Afstromen van vmbo-tl naar vmbo-kb kan bijvoorbeeld niet eens na klas 3, dat moet wel eerder. Ook op de langere opleidingen schuift er genoeg in de eerdere leerjaren. Ik weet niet wat de overweging is om te limiteren op 3 jaar, maar ik zou me kunnen voorstellen dat het er wat mee te maken heeft dat de voorspellende gave van een toets die op 11-jarige leeftijd af wordt genomen, niet oneindig lang standhoudt. En als dat de overweging is, dan begrijp ik het wel.
Ook ben ik benieuwd waarom ze dit meten. Wat willen ze weten, hoe goed de voorspellende gave van de toets is of willen ze scholen afrekenen op hoe goed hun onderwijs is? Beide lijkt me erg tricky, vanwege het grote aantal variabelen.
Overigens was het voor mij ook nieuw (en misschien is het ook wel echt nieuw) dat een eindtoets/doorstroomtoets verplicht is.
Klopt, het is nieuw. Ze hebben de afgelopen jaren nogal wat afgeëmmerd met de citotoets en dit is het nieuwste plan dat de wereld moet gaan redden.