Reya Ja, dat lijkt me wel een aardige samenvatting.
Het vervelende is: dit gebeurt eigenlijk aan de lopende band. Het is hier alleen zo extreem en de communicatie is zodanig slecht dat het lokale nieuws het oppakt en het een berg (negatieve) publiciteit genereert, maar alleen al in mijn directe omgeving kan ik je een aantal scholen aanwijzen die soortgelijke onderwijs'vernieuwingen' aan het doorvoeren zijn, alleen dan wat minder extreem. En denk vooral ook terug aan de verhalen van Friek over zijn ex-werkgever. Uiteindelijk ben je als docent de rotzooi op aan het ruimen en 'om het systeem heen aan het werken', terwijl de directie mooie verhalen vertelt.
Het zijn uiteindelijk allemaal variaties op een thema: het inmiddels al tien keer geflopte studiehuis. We proberen leerlingen vaardigheden te laten inzetten waarvan allerlei wetenschappelijk onderzoek al meermaals heeft aangetoond dat het grootste deel van de leerlingen op die leeftijd ze helemaal niet bezit. En hoewel er met name in het uitvoerende deel ongetwijfeld veel mensen rondlopen met de beste intenties, draait het uiteindelijk gewoon om geld. Ten koste van de leerlingen.
In deze specifieke situatie probeert de schoolleiding de school te laten overleven door fors te bezuinigen op de loonkosten. Maar in brede zin zit er iets veel vervelenders achter al die zogenaamd vernieuwende onderwijsconcepten. Scholen zijn stichtingen, dus daar blijft geen geld aan de strijkstok hangen, maar allerlei commercieel/zelfstandige adviseurs trekken kapitalen weg. Gladde marketingtypes gaan de boer op met een of ander fantastisch nieuw onderwijsconcept, mogen voor een forse rekening een serie workshops (lees: reclamepraatjes) en andere tijdsverspilling organiseren en tegen de tijd dat de scholen in kwestie tegen de organisatorische ellende aanlopen zijn ze van de aardbodem verwenen. Zie bijvoorbeeld ook de toestanden op Fontys Tilburg.
Als je geld wil verdienen in het onderwijs, wordt dan geen schoolleider. Ga wonderolie verkopen. Succes gegarandeerd - voor jezelf althans. Om deze reden was mijn woo-opmerking naar Friek ook niet helemaal een grapje. Ik ben heel benieuwd wie er in dit Zoetermeerse verhaal met de cheque vandoor gaat.