Sloggi Nou, wat hier staat is gewoon het probleem als onoplosbaar kwalificeren en accepteren dat je er dan niks meer mee hoeft. Dus dat lijkt me wel de allerslechtste optie. Er staat trouwens nog iets 'bijzonders' (lees: vermoedelijk contraproductiefs) in het stuk van de onderwijsraad: ietwat omslachtig uitgelegd staat er dat schoolbesturen leraren vaker moeten gaan overplaatsen om de tekorten beter te gaan spreiden over de verschillende scholen. Als ze dat bij mij gaan doen dan pak ik mijn spullen, en ik zal echt niet de enige zijn.
Maar goed. De middelen die we hebben zijn voorlopig echt nog niet uitgeput (ze komen alleen niet voor niets).
1 Maak de lerarenopleidingen aantrekkelijker. Denk na over de hoogte van het collegegeld, leg vast hoe hoog de stagevergoeding is, maar vooral: denk na over de inhoud. Wat je leert op de lerarenopleidingen en de pabo sluit onvoldoende aan op de beroepspraktijk, werpt overbodige drempels op en levert problemen op bij punt 2. Hier haken mensen op af.
2 Begeleid startende leraren beter. Daar vallen er veel te veel van uit in de eerste paar jaar, dat is een van de grootste oorzaken van het blijvende lerarentekort. Startende leerkrachten verzuipen in het werk omdat we wel vanaf de start de takenplaatjes helemaal vol laden, en krijgen te weinig ondersteuning om zich staande te houden in de relatief ongeorganiseerde Nederlandse klassen, vooral als er bovenmatig veel probleemleerlingen in zitten.
3 Draai het niet-passende passende onderwijs terug. Ik weet dat ik hier geen vrienden mee maak, maar de cluster 4-scholen moeten terug. Dan voelt de gemiddelde leerkracht in het regulier zich ineens een stuk minder incompetent en een stuk minder overwerkt.
4 Denk na over het beloningshuis. Ik ben de laatste om te zeggen dat leraren slecht verdienen, maar de groeimogelijkheden zijn relatief beperkt en de manier waarop bepaald wordt wie er in een hogere schaal zou mogen slaat nergens op. Maak het aantrekkelijker om langer in het vak te blijven.
5 Breng het onderwijsprogramma terug naar de kern. Zowel per vak (schrap een deel van het verplichte programma en laat de rest bestaan uit een aantal keuze-onderdelen) als over het hele curriculum (dus flikker al die maatschappelijke problemen uit het onderwijsprogramma en regel dat ergens anders) zodat je als leraar weer overzicht krijgt in je werk, autonomie om een passend onderwijsprogramma bij je doelgroep op te stellen en niet alleen maar aan het jagen bent om alle verplichte onderdelen er doorheen te krijgen, waar door ze allemaal nét wat te weinig aandacht krijgen. En leerlingen uiteindelijk niet eens meer kunnen lezen, schrijven en rekenen.
En, ik begeef me hier op heel glad ijs, ga ik nog een nummer 6 benoemen. Ik heb geen idee over een oplossing, maar het is een probleem waar we echt iets mee moeten. We weten allemaal waar de scholen met de grootste tekorten staan en dat is geen toeval. Aanzienlijke groepen allochtone leerlingen zorgen voor grote problemen in het onderwijssysteem dat wij kennen. Dat laat zich wellicht voor een deel verklaren door taalachterstanden (al zou dat bij 2e of 3e generatie echt mee moeten vallen), maar in essentie weigeren ze gewoon mee te gaan in de structuur van ons onderwijs. Orde in de klas, omgangsvormen met personeel en mede-leerlingen, het tijdig en op de juiste manier maken van je schoolwerk, ouders die niet komen opdagen bij oudergesprekken, als je er daar te veel van hebt is het een bijna onbestuurbaar geheel. Ik heb alle begrip voor leraren die daar geen zin in hebben (ik sta zelf ook niet vooraan) en veel respect voor degenen die het wel doen. Maar het is geen houdbare situatie. (En voor alle duidelijkheid, voordat ik de hele goegemeente over me heen krijg: dit gaat om een deel van de allochtone leerlingen, en ook onder de autochtone populatie heb je uiteraard lastig volk, maar deze groep is gewoon te groot om te negeren. We moeten hier w.m.b. echt iets mee - want als dropouts leveren ze ook op latere leeftijd veel problemen voor de samenleving op).
Samenvattend, er zijn nog steeds opties genoeg als je die serieus wil nemen en erin wil investeren. (Niet dat ik pleit voor nog meer geld naar het onderwijs, van alles wat er verspild wordt kun je bovenstaande denk ik 3x doen). Maar het is wel een taak voor het hele veld van betrokkenen, dus de politiek kan dit echt niet alleen. De medewerking van schoolbesturen, sectorraden, lerarenopleiders, zittende leraren en ouders is daar hard bij nodig. Je mag toch aannemen dat geen van die partijen behoefte heeft om de handdoek te gooien, zoals de Onderwijsraad in feite voorstelt.