Leerlingen schrikken als ze hun nieuwe leraar Nederlands googelen: Thijs na twee werkdagen ontslagen
Het Montessori College Twente in Hengelo heeft docent Thijs Poelhekke na twee werkdagen ontslagen vanwege ophef over stokoude berichten op sociale media. En dat terwijl de schoolleiding wist van de extreme berichten toen hij in dienst werd genomen en hem juist een tweede kans wilde bieden. „Ze zijn gezwicht voor ophef. Heel slecht.”
Wim Goorhuis 19-03-23, 15:45 Laatste update: 16:04
De Hengelose school nam Thijs Poelhekke begin deze maand aan als docent Nederlands. Poelhekke was in het verleden stand-upcomedian en heeft in die periode - het gaat om ongeveer tien jaar geleden - veel extreme, vooral seksueel getinte teksten en afbeeldingen op sociale media geplaatst. En dat komt hem nu alsnog duur te staan.
Toen leerlingen de naam van hun nieuwe docent intikten op Google, stuitten ze meteen op de heftige teksten van zijn hand, en afbeeldingen die hij in het verleden heeft gepost. De leerlingen meldden hun ongenoegen bij het schoolbestuur, en als gevolg van de ontstane ophef is besloten de arbeidsovereenkomst met de Heinoër per direct te ontbinden. Volgens directeur Jan Schmitz van de Hengelose school is Poelhekke slechts twee dagen aan het werk geweest.
Seks met dieren
De ophef is onder meer ontstaan toen Montessorileerlingen een specifieke tekst ontdekten op sociale media: ‘Blijf jullie poep-en-plasmasturbatieselfies vooral delen, ik krijg er maar geen genoeg van!’
Ook zijn verschillende teksten van de voormalige docent terug te vinden die gaan over over seks met dieren. Directeur Schmitz: „Een aantal leerlingen heeft het heel vervelend gevonden toen ze dat zagen. Maar het ging om een beperkte groep die hierover contact heeft gezocht met de schoolleiding.”
Thijs Poelhekke was in het verleden stadsdichter in de gemeente Raalte. Ook toen ontstond er ophef om de berichten. „We wisten ook van zijn verleden”, zegt directeur Schmitz. „Maar we hebben gedacht: dat is tien jaar geleden. Er zijn absoluut geen recente berichten bij. Iemand moet een tweede kans krijgen. Hij nam er ook afstand van. Hij gaf aan dat hij het heel vervelend vond dat die dingen op internet nog steeds te vinden waren over hem. Dat begrijpen wij ook.”
Geen afstand
De ontslagen Poelhekke bestrijdt juist dat hij afstand zou hebben genomen van zijn teksten. „Ik schaam me niet voor een foute grap.” Teksten van zijn hand die rondgingen op de Hengelose school, waren uit z’n verband gerukt, zegt de docent. „Als je bepaalde teksten van Twitter uit z’n verband haalt, dan kan dat racistisch overkomen. Als er een specifieke gebeurtenis bij hoort, dan is dat wel relevant.”
Dat leerlingen schrikken van zijn teksten, vindt Poelhekke prima. „Meer oprechte emotie dan schrikken bestaat niet. Maar daarover ga je in gesprek.” Dat gesprek zijn de leerlingen niet aangegaan met de schrijver, maar met de schoolleiding. „En daar is het gesprek afgekapt.”
Door de docent te ontslaan. „Als een leerling schrikt van iets dat een docent heeft gezegd, dan kan de school dat toch uitleggen? Ik schaam me niet voor grappen die ik heb gemaakt. Absoluut niet.”
‘Gaat er nooit meer af’
Over de inhoud van de teksten en afbeeldingen zegt directeur Schmitz: „Het is niet iets om vrolijk van te worden.” Het extreme verleden van de nieuwe docent Nederlands van het Montessori College Twente heeft bij leerlingen en ouders veel emoties losgemaakt. Schmitz noemt de situatie ‘een hoop gedoe.’ Dat is voor de school reden geweest om de arbeidsrelatie met Poelhekke te beëindigen.
Tijdens zijn sollicitatie heeft de docent volgens de directeur verteld dat hij bezig was om te kijken hoe hij de teksten kon verwijderen van internet. „Maar dat is heel ingewikkeld. Als iets op internet staat, gaat het er nooit meer af”, aldus Schmitz.
De school is bij de aanstelling van de Heinoër niet over een nacht ijs gegaan, zegt de directeur. „We hebben ook referenties nagetrokken bij andere scholen waar hij heeft gewerkt. Die hebben aangegeven dat het een prima docent was. Die scholen hebben het probleem ook niet genoemd. Dan stel je iemand aan, en dan gebeurt er wat er gebeurd is...”
Heeft de school spijt van het aannemen van Poelhekke? „Dat is heel moeilijk. Natuurlijk had je liever niet gehad dat dit allemaal was gebeurd, laat dat duidelijk zijn. Misschien hebben we het toch niet helemaal goed ingeschat.”
‘Onhoudbare situatie’
De school heeft ouders van de klassen waaraan de docent les heeft gegeven, inmiddels per brief geïnformeerd. In de brief wordt de naam van de docent genoemd. In het schrijven stelt de school volgens Schmitz dat er ‘een onhoudbare situatie’ is ontstaan door dingen die de docent in het verleden op internet heeft gezet. „We zijn in de brief niet inhoudelijk ingegaan op wát er dan te vinden is.”
Die teksten die de docent de das om hebben gedaan, komen uit de periode dat hij veel stand-upcomedy deed. Schmitz: „Elke stand-upcomedian heeft het binnen twee minuten over seks. Dat slaat aan bij het publiek. Maar de meeste van hen worden daarna geen leraar, dat scheelt.”
De hele kwestie dient volgens de leiding van het Montessori College nu zelfs een beetje als lesstof. „Dat is ook precies wat we onze leerlingen meegeven: wat je nu op internet zet, dat is heel moeilijk weer weg te krijgen...”
‘Ik heb ze gewaarschuwd’
Ondanks dat de school wist van het verleden van de docent, is ze gezwicht voor de ophef, en dat vindt Poelhekke slecht. „Dat is precies wat er aan de hand is. Ik heb ze er in het sollicitatiegesprek op gewezen. Ik heb gezegd: dat is vulgair materiaal, daar komt ophef over, dat duurt twee weken. Ik heb tegen de directie gezegd dat ik het belangrijk vind dat ik op een school kom waar docenten authentieke vrijheid hebben en de ruimte krijgen. Dan weten leerlingen ook dat de school niet zomaar iemand aanneemt.”
„Dit is iets waar ik geen voordeel uithaal in de drie dagen in de week dat ik les wilde geven. En ik heb het tijdsgewricht ook niet mee”, reageert de ontslagen docent. „Toen ik zelf naar de middelbare school ging, was er veel meer ruimte voor dit soort dingen. Ik vind wel weer een nieuwe baan, hoor.”