mono Dat is nu juist een van de oorzaken van de verschraling van het wetenschappelijk onderwijs. Niemand spreekt z’n talen nog in Nederland waardoor we nog meer gericht zijn geraakt op Engelstalige wetenschappelijke literatuur.

Overigens ook een van de redenen waarom Nederland relatief weinig mensen op topposities heeft in de EU.

  • mono replied to this.

    Sloggi Maar dat is geen antwoord op mijn vraag. Ik heb technische Informatica gestudeerd. Is het specifiek geen Duitse of Franse literatuur voorgeschoteld krijgen daar zo dramatisch? En hoe zit dat met Spaanse, Chinese, Japanse of Koreaanse literatuur? Frans en Duits zijn in mijn ogen juist ook vanuit koopmansperspectief ingestoken en niet zozeer vanuit wetenschappelijk perspectief.

      GSbrder Java is wel een beetje op de weg terug. Beter leert ie python ipv Duits.

      • mono replied to this.

        remlof Valt wel mee. En als het hip moet zijn pak je gewoon Kotlin.

        Tja. Het onderwijs is zowel conservatief als traag, en dan is de curriculumcommissie die de afgelopen acht jaar vergaderd heeft ook nog eens met iets op de proppen gekomen met iets dat niet voldoet aan de oorspronkelijke wensen en eisen. Dus ik denk dat er over 10 jaar een nieuwe Lena in de krant staat, en we onze leerlingen dan nog steeds allerlei dingen aanleren die je nooit meer gebruikt.

        • mono replied to this.

          mono Dat zal enorm verschillen per discipline.

          Geen idee of koopmansgeest de belangrijkste reden was maar onze cultuur is natuurlijk sterk verwant aan de Duitse en Frans is al een paar eeuwen de belangrijkste diplomatieke en culturele taal in Europa. Dat heeft de laatste decennia aan belang ingeboet maar is nog steeds enorm belangrijk.

          Daarnaast zijn de taalvakken niet alleen gericht op de taal maar je maakt ook kennis met de cultuur van de landen.

          Verder helemaal prima om wat met programmeren te doen hoor, op veel scholen is het al een keuzevak.

          • mono replied to this.

            GSbrder

            Wat basisbeginselen meekrijgen over taal en cultuur van onze buurlanden lijkt me bij uitstek nuttig in het middelbare onderwijs.

              Duke Dat is wel zo. Maar als je nu kijkt hoe veel tijd er in de onderbouwlessen Duits gestoken wordt in het leren van naamvallen dan moet je je wel afvragen of dat veel toevoegt, of dat je in die tijd beter iets anders zou kunnen doen.

                janneke141

                Dat de vorm anders kan (en wellicht moet) ben ik het helemaal mee eens. En dat digitale (of 21e eeuwse) vaardigheden wellicht meer aandacht verdienen snap ik ook.
                Maar het onderwijsaanbod moet je wat mij betreft breder insteken dan puur kijken wat voor direct nut het later heeft.

                Sloggi Dat is allemaal leuk en aardig, maar het ging om de verschraling van het wetenschappelijk onderwijs. Ik kan me voorstellen dat zoals Friek aangeeft bij filosofie enkele Duitse filosofen aan bod komen in hun oorspronkelijke taal, maar ik heb nou niet echt het idee dat die twee talen verder zo'n enorme impact hebben op de wetenschap in brede zin.

                  Sloggi Ik denk dat Lena gelijk heeft. En de handel met Fransen en Duitsers is natuurlijk een weinig academische aanwending van vaardigheden, zegt de makelaar. Beetje Duitsers en Fransen in hun eigen taal willen aanspreken is boomer-nuttig, net als “wat zeg je dan op de camping en op de piste?”. Dan heb je voor een wetenschapper meer aan de Engelse taal en aan programmeren. Informatica was 1 lesuur per week zonder CEs of SEs, meen ik.

                  Duke Ik vind het oude Duits 1 en Frans 1 nog wel te verdedigen, waarop toekomstige academici dus de Duitse en Franse taal kunnen consumeren in literatuur, indien dat voor hun toekomstige studie relevant is (technisch/beta in het geheel niet). Maar aus-bei-nach-mit-seit-von-zu-ausser-entgegen-gegenuber is eerder folklore, idem voor der-den-dem-die. Kan zelf totaal niet programmeren, maar denk dat één vreemde taal opofferen voor wat databeheer-kennis voor meer leerlingen relevanter is dan een gemis in het toekomstige handelen van Europese grootmachten. Duitse en Franse Millennials spreken in mijn ervaring ook gewoon prima Engels, dus ik kan m’n panden prima slijten aan een Fransoos.

                  janneke141 Nou is het op zich ook niet erg om zaken te leren die je nooit meer gebruikt. Dat geldt ook gewoon voor 95% van m'n universitaire studie. Met brede kennis en een zeker abstractieniveau is niets mis. De roep om specifieke programmeertalen is dan ook wat onzinnig in mijn ogen. In de basis beweegt de IT helemaal niet zo snel en stamt het gros van de concepten nog gewoon uit de jaren '60-'70, terwijl specifieke technologieën komen en gaan.

                  mono In de geschiedwetenschap is het echt wel een punt van zorg. Zowel wat betreft historische bronnen als wetenschappelijke literatuur. Ik kan me voorstellen dat het in bijvoorbeeld de sociale wetenschappen ook speelt. Zoals ik al zei, het zal per discipline behoorlijk verschillen.

                    Sloggi
                    In de archieven duiken zonder enige voorkennis van taal en cultuur lijkt me ook een pittige bezigheid. Gelukkig is er zoveel concurrentie om de weinige promotieplekken in de geschiedwetenschap dat het wel losloopt.

                      Friek Het speelt ook in de archeologie en antropologie. Maar zonder enige basis in het Duits wordt het ook een stuk ingewikkelder om het niveau van de universitaire studie Duitse taal en cultuur op peil te houden, kan ik me voorstellen.

                      Het is niet voor niets zo dat de onderbouw een brede basis biedt en je je in de bovenbouw specialiseert door een profiel te kiezen.

                      Daarnaast is het Duits voor mensen in het zuiden en oosten ook een stuk belangrijker dan voor Lena uit Amsterdam. Ik ken wel een paar mensen in mijn directe omgeving die in hun werk regelmatig (een vorm van) Duits spreken.

                        Sloggi in hun werk

                        Maar überhaupt het idee dat scholen zich alleen bezig zouden moeten houden met zaken die keurig productieve werknemertjes opleveren. Dat je het leren van een vaardigheid moet rechtvaardigen door wat het met je carrièrepad kan doen. Een beetje wereldwijs worden is er niet meer bij. Dient het de carrière niet, dan kan het weg.

                        Ik snap dat men een selectie moet maken. Je kan immers niet alles leren. Maar laten we dat beoordelingskader alsjeblieft iets breder houden dan "vindt de baas mij een brave werknemer als ik X kan?".

                          Drietebuul

                          Dit dus. Laat dat leerfabriek spelen lekker aan het vervolgonderwijs over.