Sloggi Als Feyenoordsupporter vind ik het wel zuur hoor. Jarenlang ben je de onderliggende partij en word je afgedroogd als je in Amsterdam op bezoek gaat. Zijn de rollen eens omgedraaid en dan blijkt de harde kern van Ajax nog hersenlozer dan die van Feyenoord. Dit was een recordoverwinning geworden als de wedstrijd niet was gestaakt.
Is ook een beetje mijn sentiment, als Feyenoordsupporter. Ik zat al voorzichtig "TIEN, TIEN, TIEN" te scanderen. De ruimtes bij Ajax achterin werden steeds groter, Feyenoord had een fitheidsvoordeel: het had gisteren makkelijk 0-6 kunnen worden.
Cliché, maar: een goede oplossing is er eigenlijk niet. Laat je die 0-3 staan, dan krijg je aan het einde van de rit gegarandeerd gezeik omtrent doelsaldo en topscorer-titels. Vul je 0-6 in, krijg je hetzelfde gezeik. Op een later moment uitspelen is competitievervalsing omdat je dan met twee hele andere teams te maken kan hebben, in hele andere fasen van ontwikkeling, met een hele andere mentale bagage.
Iedereen had aan kunnen zien komen dat het onverstandig was om supporters een noodrem te geven in het afdwingen van een staking. Je moet supporters eigenlijk geen enkele mogelijkheid geven om het spel en de uitkomst te beïnvloeden. Dus een puntenstraf of zo zie ik ook niet zitten.
Laat zo'n club lekker 5 wedstrijden zonder supporters spelen. Gaat het daarna weer mis, 7 wedstrijden. Nog een keertje? Dan blijven de supportersvakken een heel seizoen leeg. Dan maar netten ophangen, supporters als beesten achter plexiglas, of een grondig registratieproces van supporters om de rotte appels eruit te kunnen vissen.