Ondertussen gaat het fantastisch met onze Directeur Topvoetbal, die momenteel aan het leren is om zijn functie te kunnen vervullen, en tot de ontdekking komt wat er allemaal bij komt kijken:
'Voor de KNVB was het van belang dat ik deze opleiding volgde', vervolgt De Jong. 'Men begreep dat ik niet alleen een voetballer was, maar ook iemand met een stel hersenen dat ik buiten het veld kan gebruiken. Wat ik heb geleerd? Veel over mezelf, over wat ik wel en niet kan. Voetballers hebben een groot ego, denken dat ze alles kunnen. Soms is het dan handig om in een klaslokaal te zitten en erachter te komen dat het geven van een Powerpoint-presentatie best lastig kan zijn.'
De Jong zat in een klas met onder anderen Evgeniy Levchenko, Sami Khedira en Nemanja Vidic. 'Je moet je bescheiden opstellen en accepteren dat je slechts een beperkte kennis hebt van de zaken die buiten het veld gebeuren, zoals marketing, commercie en het managen van een stadion. Tijdens de opleiding hebben we het telkens over andere dingen gehad en gaandeweg ontwikkelden we ons.'