Eur
Ja, ik ben bekend met andere gemeenten. Sommige gemeenten doen aan 'nascheiden'. Andere hebben weer een beleid waar er veel van de consument wordt verwacht zoals hier in Hengelo. Maar ik ben nog nooit een beleid tegengekomen waarbij het zo lastig is om van je afval te komen.
Van te voren afvalscheiding is prima, maar je moet genoeg afvalbrengpunten realiseren en dumpingen proberen te voorkomen/handhaven. Beiden worden niet gedaan. Ondergrondse containers voor laagbouw door heel Hengelo hebben een godsvermogen gekost, terwijl laagbouw gewoon al een grijze container had. Het heeft niets opgeleverd, alleen maar extra problemen, meer dumpingen en verontreinigd afval.
Verder is het straks verplicht vanuit de Europese Kaderrichtlijn afvalstoffen dat GFT gescheiden wordt ingezameld. Ook voor Hoogbouw in Hengelo. Dan zet je gewoon een bak neer zoals Enschede, of realiseer je een deelcontainer. Niet met één of ander goedkoop nutteloos kutproject met een bakfiets dat de 'voedselfiets' wordt genoemd, waarbij mijn flat niet eens in het routeplan staat, hij drie keer in de week een keer een half uurtje ergens tussen 09:00 en 12:00 aan komt kakken.
Na wat onderzoek kwam ik er overigens achter dat de reden dat de restcontainer hier is verplaatst door een bezwaar van de VvE kwam. Men was bang voor afvaldumpingen van buitenaf. Men heeft ook gewoon gelijk hoor, zeker als men hier een PMD container zou plaatsen. Bij elk 'afvalplein' dat ik ben tegengekomen stikt het van de bende eromheen, groot afval of zakken ernaast. Ook de restcontainer hier is vaak een bende. Maar het heeft het allemaal wel weer extra lastig gemaakt.
Gelukkig wordt papier/karton wel opgehaald. Dat is het enige wat goed gaat.
Even voor de goede orde, dit is het beleid:
- Laagbouw: Papier/PMD/GFT bak + Toegangspas ondergrondse restcontainer (De grijze restbak is praktisch afgeschaft)
- Hoogbouw: Papier ophalen of container zonder toegangspas, PMD container zonder toegangspas, Voedselfiets voor GFT + Toegangspas ondergrondse restcontainer
Voor mij komt het laatste neer op papier ophalen, en de rest allemaal in de ondergrondse restcontainer, want hier ontbreken de containers. Die restcontainer kost € 1,30 per 30L zak (waar ik gewoon een 60L zak in stamp overigens).
Met dezelfde basistarief betaal je als Hoogbouw effectief altijd meer, ook met een PMD container.