Ik heb nog geen idee waar ik precies voor ga stemmen. In iedergeval niet op de coalitie. Afval(dumpingen) zijn in Hengelo nogal een probleem. Praktisch elke hoogbouw flat in de regio buiten Hengelo heeft gewoon een PMD en Rest container en er wordt geëxperimenteerd met GFT/GTE bakken. Nu is de restcontainer voor laagbouw eruit omdat men al gewoon een PMD container en groen heeft. Daardoor hebben ze nu een ondergrondse voor rest.
Het resultaat is dat de dichtbijzijnde restbak bij mijn flat is verplaatst voor laagbouw, we al geen PMD container in de buurt hebben (kilometer verderop met de drukste kruising van Hengelo ertussen), en de kosten voor restafval aanzienlijk hoger zijn geworden. Ik vertik het om stinkend plastic afval binnenshuis op te sparen, en dan ver weg te brengen, dus dat gaat helaas gewoon in de rest voor een fikse prijs per klik. De gezinnen die het niet zo breed hebben dumpen overigens gewoon alles in de dichtstbijzijnde PMD container, volledig gratis, zodat PMD vaak alsnog hier door Twence wordt verbrand. Overigens mag je nu niet meer afval in de PMD containers stoppen zonder ondoorzichtige zak, anders wordt het standaard verbrand. De flatten die wel een PMD container hebben, krijgen erg veel te maken met afvaldumpen.
GFE/GFT wordt nu als experiment bij hoogbouw met een soort bakfiets opgehaald(?) tijdens werktijden(???). Ik zag laatst een raadsbrief waarbij een extern bureau de effectiviteit van deze fiets onderzocht, waarbij de acht verdieping hoge flat gewoon ontbrak in "Overzicht Hoogbouw Gemeente Hengelo" en ook niet in het toekomstplan staat. Het plan is geloof ik om met dit experiment door te gaan, ipv van bakken bij de hoogbouw zoals veel omringende gemeenten.
Nu is het plan om aankomende zomer te verhuizen, en dan ook meer te letten op de voorzieningen, maar dit is wel het onderwerp waarbij ik het gevoel heb dat de lokale overheid mij de afgelopen jaren het meest in de weg staat hier.
Het is alleen jammer dat de lokale partijen die hier tegen het DIFTAR beleid zijn, allemaal van die tokkies zijn die ook gewoon compleet schijt hebben aan het klimaatprobleem en niet veel verder komen als "alles in één bak richting Twence" in plaats van een goede duurzame oplossing.