remlof Duke Het moet stapje voor stapje. En uiteraard moet ereen volwaardig alernatief zijn en dat is er nog niet op alle routes.
Sloggi remlof Hoe zou jij een volwaardig alternatief definiëren? Is dat de max 2,5 u per trein uit het artikel?
Duke remlof Het lijkt me eerlijk gezegd tijd voor serieuze stappen. We kunnen niet wachten tot alle boomers het hoekje om zijn.
remlof Sloggi Je moet ergens een grens stellen om het werkbaar te maken en die 2,5 uur voor binnenlandse bestemmingen in Frankrijk lijkt me helemaal niet zo gek. Maar dit moet natuurlijk op Europees niveau gaan gebeuren en dan moet die grens anders worden gedefinieerd als van “er moet een treinverbinding zijn die er niet langer over doet dan 3x de bruto* tijd die je voor hetzelfde traject nodig hebt per vliegtuig. *inclusief gemiddelde wachttijden en tijd die je van te voren aanwezig moet zijn.
janneke141 Duke Waarom gelijk die ontbindende voorwaarde er bij? Omdat veelgebruikte routes als Londen-Dublin, Barcelona-Rome of Stockholm-Helsinki eigenlijk onbereisbaar worden als je het niet doet? Verder wel eens met zowel dit plan als ook een zo groot mogelijke uitbreiding trouwens, maar dan zijn er wel meer investeringen in hoogwaardig spoor nodig en zal het ook vooral makkelijker moeten worden om internationale treintickes te kopen.
remlof janneke141 Dat online boeken is wel makkelijker geworden via nsinternational.nl, mits je niet al te lang van te voren wil boeken. Ben afgelopen weekend in Berlijn geweest met de trein en dat is me eigenlijk in alle opzichten prima bevallen. Behalve de prijs dan, want m’n ICE-tickets waren nou niet echt goedkoper dan vliegtickets.
Sloggi Reya 0,3 zoden, bedoel je. 0,3% van het totale CO2-budget is toch niet niks voor een pijnvrije en kosteloze maatregel. Laat onverlet dat er effectievere maatregelen denkbaar zijn.
Sloggi remlof Die 2,5 uur is natuurlijk wel vrij minimaal. Daar kun je prima 4 uur van maken. Overal nieuw spoor neerleggen is ook niet heel realistisch kan ik me voorstellen. Minder vliegbewegingen zou ook prima mogelijk moeten zijn met de huidige technische mogelijkheden voor op afstand overleggen.
Reya remlof Behalve de prijs dan, want m’n ICE-tickets waren nou niet echt goedkoper dan vliegtickets. De prijs voor het vermijden van Terminal 3, dat is wel wat waard.
Reya Duke Klimaatheffing van 1 euro de kilometer oid. Ik zou de heffing puur op uitstoot laten plaatsvinden, waar de heffing wiordt vastgesteld door de afstand met een coëfficient voor het type vliegtuig. Als je dat Europees uitrolt geef je daarmee een enorme prikkel om sneller een vliegmodel dat uitstootarm en op termijn uitstootvrij is te ontwikkelen.
Duke Myst Dat probleem looopt grofweg van geboortejaar 1945 tot 1975. Oplossen daarvan zou best gunstige gevolgen kunnen hebben.
Sloggi Duke Je kunt beter de rijken doodschieten, die stoten veel meer uit dan de gemiddelde boomer. Te beginnen bij de directie van Shell. @AIVD, dit is ironie gecombineerd met cynisme, voor de duidelijkheid.
remlof Sloggi Of iedereen buiten de Randstad, die wonen sowieso te dicht bij de Natura-2000 gebieden.
GSbrder Gisteren weer naar Londen gevlogen. Valt toch net buiten de 2,5 uur en het is een niet-EU vlucht, dus mijn geweten is schoon. Mijn dochter zal me dankbaar zijn over 30 jaar.