GSbrder Die conclusie is wat mij betreft echt te kort door de bocht. In dit geval is de subsidie alléén naar de prijsstelling gegaan, en dan ook nog in de vakantietijd. Dat mensen na twee jaar nauwelijks recreatieve mogelijkheden dan in juli en augustus vooral pretreisjes met de trein maken is niet zo verrassend.
Er zijn meer redenen dat in Duitsland (of elders, maar dit gaat over Duitsland) het OV geen goede vervanging van het autoverkeer is. Zelfs in drukbevolkte gebieden zijn de frequenties laag, de betrouwbaarheid is matig en het is in Duitsland bijvoorbeeld ook niet erg gebruikelijk om een fiets te gebruiken voor het eerste of laatste stukje van je reis. Daarnaast was dit kaartje voor lange reizen ongeschikt, dus voor een (auto)vakantie aan het andere eind van het land had je er ook niets aan. En tot slot gingen de goedkope treinkaartjes ook nog eens samen met een forse verlaging van de benzineprijs.
Als je het OV wil subsidiëren, dan moet je dat niet uitsluitend aan de kant van de consumentenprijzen doen. Het moet aantrekkelijker worden als vervoersmodaliteit - en dat vereist een goede verbinding van A naar B. Daar moet je in investeren. Gebeurt ook wel trouwens.