Sloggi Maar volgens mij staan we hier vooral principieel anders in. Ik vind dat juist rijke landen (inderdaad, niet alleen westerse) hier een grote verantwoordelijkheid in hebben. Technieken die zij ontwikkelen en inzetten zorgen er ook voor dat renewables toegankelijk worden voor landen die nu nog zwaar(der) leunen op fossiel. Door op grote schaal te blijven investeren in fossiele brandstoffen zullen die goedkoop blijven en gaat dat ten koste van investeringen in groen.
Ik denk juist dat we hier relatief gelijke denkbeelden over hebben - wellicht met wat nuanceverschillen. Ik denk inderdaad dat er al vanaf de jaren zeventig - met de oliecrisis en de eerste duidelijke tekenen van een broeikaseffect - er al ingezet had moeten worden op hernieuwbare middelen. Toen was al duidelijk dat fossiele brandstoffen eindig zijn, met politieke kosten komen en wozel lokaal als globaal zeer vervuilend zijn. Je kon toen misschien nog zeggen dat de recessiesituatie dat compliceerde maar ook rond Kyoto - in tijden van economische voorspoed - is er te weinig gebeurd.
Ik ben het met je eens dat er nu veel urgenter moet worden geïnvesteerd in daadwerkelijke duurzame oplossingen, en dat een grootschalig investeringsprogramma - zelfs als het gepaard gaat met welvaartsverlies op korte termijn - noodzakelijk zal zijn. Daarbij zal ook goed moeten worden gekeken naar zaken als patentrechten: die investeringen zullen als principe moeten hebben dat ze het algemeen nut dienen. Ik zou willen voorkomen dat we in een situatie komen als met de Covid-vaccins dat patenthouders kapitaliseren op decennia publiek gefinancierd onderzoek en daarmee het verspreiden van innovatie tegenhouden.
Tegelijkertijd wil ik realistisch zijn in de resultaten die geboekt kunnen worden: in de tussentijd zal er grote vraag naar fossiele brandstoffen blijven en zullen die gebruikt blijven worden. Door sneller nieuwe innovaties op de wereldmarkt te krijgen zal je dat effect op middellange termijn wellicht kunnen dempen, maar dat blijft een open vraagstuk. Het is niet zo zeer dat ik denk dat het allemaal wel prima is, maar eerder dat zelfs als we een flinke inspanning doen, we ons alsnog moeten voorbereiden op een flink warmere aarde. Dat is een trieste werkelijkheid.