Reya Volgens mij heb ik hierboven juist laten zien dat China CO2-exporteur is. Dat geldt voor bijna heel continentaal Azië. Alleen al dat China exporteert een miljard ton CO2 per jaar, grotendeels naar EU+VS. En ja, dan nog stoot China veel uit, ook voor de interne markt.
Daarbij, als je kijkt naar 1992, het jaar van Kyoto, dan liggen de kaarten wat betreft absolute cijfers ineens heel anders. Toen namen EU28 + de VS + Canada 45% van de mondiale CO2-uitstoot voor hun rekening. Dan kun je toch niet ontkennen dat daar de sleutel zou hebben moeten liggen de afgelopen 30 jaar. Juist de bijzondere positie van opkomende landen is erkend in de opeenvolgende verdragen en daarop is maatwerk toegepast.
Maar volgens mij staan we hier vooral principieel anders in. Ik vind dat juist rijke landen (inderdaad, niet alleen westerse) hier een grote verantwoordelijkheid in hebben. Technieken die zij ontwikkelen en inzetten zorgen er ook voor dat renewables toegankelijk worden voor landen die nu nog zwaar(der) leunen op fossiel. Door op grote schaal te blijven investeren in fossiele brandstoffen zullen die goedkoop blijven en gaat dat ten koste van investeringen in groen.
Met 'realisme' halen we de doelen in ieder geval niet, dat is een ding dat zeker is.
(Overigens zijn landen Oman en de UAE al bezig met zonne-energie als opvolger voor fossiel om zo toch enige welvaart te behouden op de lange termijn. Saudi-Arabië blijft daarin helaas achter)