GSbrder Ik mis burgers als schuldige.
Natuurlijk hebben die ook een rol en een verantwoordelijkheid. Feit is wel dat je van goede huize moet komen om de leugens en verdraaiingen van de klimaatsceptici te weerstaan. Die partijen doen er alles aan om de status quo te behouden. Vergelijk het met de tabakslobby die decennialang alles hebben gedaan om de wetenschap te ondermijnen, terwijl er al lang en breed consensus was. Zo ook met global warming. Het lijkt me buiten kijf staan dat de Shells van deze wereld méér schuldig zijn dan Jan met de pet, juist omdat die partijen actief het debat hebben vervuild.
GSbrder Ben zelf best optimistisch, maar we zullen wel veel geld in reparatie moeten steken. Of zonneschermen in de atmosfeer, beetje sci-fi-technologisch-optimistisch.
De aarde overleeft het wel, en de mensheid vast ook. Probleem is alleen tegen welke kosten. Want die 2+ graden gaat onvermijdelijk gepaard met grote sociale onrust. Als we boven die 2 graden uitkomen krijg je pas écht massale migratiestromen. Dat is ook het cynische van conservatief rechts. Aan de ene kant er alles aan doen om maatregelen uit te stellen en af te zwakken (en dan laat ik de echte wappies als FvD nog buiten beschouwing) en tegelijk ageren tegen immigratie. Terwijl die mensen toch echt ergens naartoe moeten als het Middellandse Zee-gebied onleefbaar wordt door verdroging en temperatuurstijging. Nog los van de stijging van de zeespiegel, waardoor het leefgebied van 600 miljoen mensen letterlijk onder water komt te staan eind deze eeuw...