Reya Een school voor voortgezet onderwijs moet 1000*aantal schooljaren - 300 aan lesuren aanbieden (dus bijv. 3700 in het vmbo). Je kunt in principe wat spelen met het aantal aangeboden lesuren per schooljaar, maar in de praktijk komt het neer op 1000 uur ieder jaar en 700 in het examenjaar (dat korter is). Dan heb je het over 25 klokuren onderwijs per lesweek. In principe zou je als school wel kunnen kiezen voor meer lesuren, maar aangezien je lumpsum gebaseerd is op het minimum kun je dat in de praktijk niet echt betalen.
Ik geef 3 uur les in klas 3 (en dat kan nét - als ik twee hoofdstukken uit het boek oversla) en 4 in klas 4 (en dan hou ik ongeveer 4 weken over voor examentraining). Nederlands en wiskunde zijn de enige vakken die in het examenjaar ruim in de jas zitten; de meeste anderen komen tekort. Je kunt gewoon weinig anders dan door de (school-)examenstof heen stampen, want anders ben je gewoon niet op tijd klaar. Dat gaat niet alleen ten koste van het plezier van leraar en leerling in de stof en van de keuzemogelijkheden, maar ook van de soms noodzakelijke tijd voor persoonsvorming en andere niet-lesstof-gerelateerde zaken.