tsjok Ik had op de basisschool wel dat soort mensen, maar op het vwo heb ik zes jaar lang onderwijs gehad van oninspirerende snobs die je alleen maar leerden over WF Hermans en Van den Vos Reinaerde en daar uitentreuren analyses over lieten maken, ondertussen mij het gevoel gevende dat iets als The Hitchhikers Guide to the Galaxy pulp was dat het lezen onwaardig was.
Dit, overigens was het bij ons niet alleen een gevoel. De Urkse snob die ons Nederlands gaf nam voldoende tijd in beslag om hele tirades te houden over slechte minderwaardige literatuur en wat dan wel goede boeken zijn. Waar het praktisch op neer kwam dat boeken buiten de clique van De Bezige Bij, min of meer rommel waren voor de laaggeletterde debielen.
In mijn uiteindelijke overhoring hebben we eigenlijk alleen gesproken over "Het woeden der gehele wereld" van Maarten 't Hart. Ik geloof dat ik hem erop heb gezet na het nadrukkelijk aanraden van een docent. Tijdens de overhoring werd er daadwerkelijk naar hele specifieke details gevraagd van het boek dat ik 3 jaar daarvoor ook echt had gelezen. Was wel een schrijver die haar fascineerde geloof ik. Ik kon maar weinig met z'n gedweep over z'n gereformeerde jeugd, aangezien opgegroeid in Genemuiden het weinig nieuws bracht en ik al jaren daarvoor al volledig van het geloof 'afgegleden' was.
Na wat googlen kom ik erachter dat blijkbaar het bijbelboek van Exodus het motto was voor het boek. Dat is als puber volledig langs mij heen gegaan. Logisch aangezien ik vrij weinig met de bijbel te maken wilde hebben. Ook nu lijkt het mij nog steeds uitermate niet boeiend.