tsjok Misschien ben ik maar een simpele ziel hoor, maar de eerste vraag die dan bij mij opkomt is toch “auto’s klemrijden vindt deze kerel wel normaal gedrag”?

trein Hij wilde 'nog een keer proberen of ze er niet gewoon over konden praten'. Met twee geladen vuurwapens op zak en een derde paraat gemaakt in zijn auto. En de camera's bij het pand had hij onklaar gemaakt. Oh, en hij had een contactverbod voor het gezin.

Maar het is wel waar dat de slachtoffers zich ook misdragen hebben; de man had K. enkele weken eerder een kopstoot gegeven en bedreigd. Of dat een reden is hem af te slachten voor de ogen van zijn twaalfjarige zoon is een retorische vraag.

Duke Dat Weiteveen een zekere agressie op kan roepen snap ik ergens wel.

Het verbaast me ergens wel dat er mensen zijn die hun hele leven in dergelijke oorden kunnen wonen zonder door te slaan.

• Duke replied to this.

Reya

Het Bargerveen als natuurgebied is overigens best mooi geworden.

tsjok

Even afgezien van de kwestie rondom het al dan niet opleggen van celstraffen lijkt het me in het algemeen niet echt wenselijk dat serieuze delicten niet meer voor de strafrechter komen. Onafhankelijke rechtspraak is er niet voor niets.

Reya Tja, dat is sowieso het nadeel van de strafbeschikking natuurlijk. Dat hebben we geaccepteerd toen dat ding werd ingevoerd.

tsjok Heb je het stuk over het taakstrafverbod gelezen? Als dat van toepassing is moet maar een geldboete opgelegd worden, niet dagvaarden/een celstraf eisen.

Het OM hijst hiermee de witte vlag.

En als we dit ook voor geweldsfeiten gaan doen verwacht ik een hausse aan art. 12 zaken. Ben benieuwd wat de Hoven van dit beleid denken.

tsjok
        Vonnis nog niet gelezen, maar is er volgens de rechtbank geen sprake van een geestelijke stoornis?

Drietebuul Niet eentje die een grote invloed had op het handelen, in elk geval. Wat best wonderlijk is als je L.'s uitspraken hoorde.

19 days later

De oud-burgemeester van Groningen is beboet wegens schennis. Ik vind dat toch een gek verhaal. Hij is veroordeeld op basis van één getuigenverklaring. Is dat niet een beetje mager?

Sloggi Tenzij die getuige een opsporingsambtenaar is is dat niet het hele verhaal, dat kan namelijk niet.

Stukje in de krant even gelezen. Meneer heeft ten dele zijn eigen graf gegraven. Hij heeft namelijk erkend dat hij zijn broek los had en daar met zijn hand in zat. Dat mag een rechter ‘losknippen’ van de draai die hij daar vervolgens aan geeft met buikkramp. En tadaa, tweede bewijsmiddel.

En dan lees ik in De T. ook nog iets van een schakelbewijsachtige constructie (‘hij heeft het al eerder precies hetzelfde gedaan dus hij zou het nu ook wel weer gedaan hebben’ kortgezegd, dat kan in sommige gevallen). Maar hoe die precies zit wordt mij uit de krant niet helemaal duidelijk.

Sloggi

Bestuurlijk trekkers zijn toch wel een risico.

Sloggi Hij is niet veroordeeld op één getuigenverklaring maar ook vanwege zijn eigen ongeloofwaardige verklaring daarover en eerdere incidenten. Het is inderdaad mager, maar je mag bepaalde onderdelen van de tenlastelegging op één bewijsmiddel baseren als het feit als geheel maar uit meerdere bewijsmiddelen blijkt.

In dit geval: hij heeft zelf toegegeven zijn broek open te hebben gehad, drong zich klaarblijkelijk op aan de getuige door zijn licht aan te doen en mee te rijden op de afslag, beweert zelf dat hij zijn buik masseerde maar dat was medisch niet noodzakelijk, en een getuige zag hem masturberen. Dat alles samen vond de rechter dus genoeg.