Sloggi Reya Onmens Van Wijngaarden ageerde tegen een Europees leger - wat op zich verdedigbaar is - met als argument dat Brusselse ambtenaren niet moeten gaan over de inzet van onze troepen. Waarbij ik Brusselse ambtenaren niet anders kan interpreteren dan de Europese bestuursorganen, die gewoon democratische legitimiteit hebben. Waarmee de VVD dus wederom met valse argumenten aan de stoelpoten van de EU aan het zagen is.
tsjok En Sylvana Simons haalt een prima betoog onderuit door te stellen dat Srebrenica net als Afghanistan een puinhoop is veroorzaakt door ons met onze Westerse militaire macht te mengen in een land om daar vrijheid te brengen.
Eur tsjok Ja, in de hoek van BIJ1 zitten ook nog wel wat denkers die van mening zijn dat het Nederlandse leger volledige schuld draagt voor het bloedbad daar.
tsjok Eur Wat je verder ook wil concluderen over Srebrenica, de reden van onze inval en wat daar is gebeurd is natuurlijk onvergelijkbaar met Irak en Afghanistan en de War on Terror. Het is een interventie om erger te voorkomen (die niet geheel geslaagd is) versus een invasie.
janneke141 De Tweede Kamer is uiterst kritisch op het handelen van het demissionaire kabinet bij de evacuatie van mensen uit Afghanistan, maar verbindt er voorlopig geen politieke consequenties aan voor de betrokken bewindslieden. Partijen willen eerst een onafhankelijk onderzoek afwachten om daar beter over te kunnen oordelen. Bijna de voltallige oppositie ondertekende een motie van afkeuring van de PvdA tegen de demissionaire ministers Kaag en Bijleveld, maar geen meerderheid. Ook een motie van wantrouwen van de SP tegen Kaag werd niet gesteund door een meerderheid. En gaat over tot de orde van de dag.
remlof janneke141 Niemand had dan ook anders verwacht dan dat eerst dat onafhankelijke onderzoek wordt afgewacht. De conclusies daarvan kunnen wel degelijk consequenties hebben.
Sloggi De CU steunt de motie van afkeuring aan het adres van Kaag en Bijleveld. Het is nog onduidelijk of er een meerderheid voor komt omdat het de vraag is hoeveel Kamerleden aanwezig zijn om te stemmen. Maar ik neem aan dat er zoveel mogelijk Kamerleden worden opgesnord. Ik heb vooral berichtgeving gevolgd en de debatten minder, maar eerder kreeg ik vooral de indruk dat Broekers-Knol (en haar VVD) enorm onwillig was. Waarom blijft zij buiten schot?
tsjok Sloggi Broekers-Knol is stas van Justitie en Veiligheid. Ze heeft dus wel een rol in de opvang van asielzoekers, maar veel minder bij de crisis in Afghanistan, de evacuatie, wie er opgevangen moet worden, etc. Ze is in deze discussie echt alleen uitvoerder.
tsjok Sloggi Zou wel heel Ruttiaans zijn als de motie het niet haalt puur vanwege het aantal aanwezigen en dan doodleuk doen alsof er geen meerderheid voor was.
Sloggi tsjok Wel cru dat de minister die er met haar partij intern waarschijnlijk het meest voor is gaan liggen er het beste vanaf komt. Maar je hebt wel gelijk ja, qua formele rolverdeling.
Friek Hebben we zometeen twee bewindspersonen met een motie van afkeuring op zak die doodleuk in een nieuw kabinet gaan zitten. Helemaal top dit weer.
janneke141 Friek staat nergens in de wet dat je dan weg zou moeten, dus dan maakt het niks uit. Althans, in de Ruttiaanse politiek. Bijleveld kan trouwens ook nog terugkeren in Rutte-IV, dan heb je er drie.
Loveless Oh hier waren we. Nou ja, Kaag had ten tijde van de MvA voor Rutte de mond vol met teksten als "Het zou mij in het diepste raken. Laat ik het zo stellen. Ik zou daar mijn eigen conclusies aan verbinden." Benieuwd wat die doet dus, of dat ze met het nieuwe leiderschap ook gewoon lekker blijft zitten. Toch al demissionair, yolo.
tsjok Loveless Dat was een motie van afkeuring. Dit is er een van wantrouwen. Totaaaal andere situatie, natuurlijk.
Loveless tsjok Volgens mij gaat dit ook om een MvA? https://nos.nl/artikel/2398031-cu-steunt-moties-van-afkeuring-tegen-kaag-en-bijleveld-meerderheid-waarschijnlijk Coalitiepartij ChristenUnie steunt de motie van afkeuring die gisteravond is ingediend tegen het demissionaire kabinet bij het Afghanistandebat. Dat heeft Kamerlid Don Ceder gezegd. In de motie wordt minister Kaag van Buitenlandse Zaken als eindverantwoordelijke voor het beleid genoemd. Ook een motie van afkeuring tegen minister Bijleveld van Defensie wordt door de ChristenUnie gesteund.