tsjok Sloggi Berucht probleem in de VS. Er is geen paspoortplicht, je hebt hem alleen nodig om internationaal te reizen. Veel Amerikanen hebben alleen een rijbewijs en de personen die géén rijbewijs hebben, hebben dan ook heel vaak een groot probleem. Is ook een van de manieren waarmee minderheidsgroepen worden uitgesloten van stemmen. /offtopic
Drietebuul https://www.nu.nl/buitenland/6151880/transportvliegtuig-nam-niemand-namens-nederland-mee-uit-kaboel.html Op de luchthaven van de Afghaanse hoofdstad Kaboel is dinsdagavond een transportvliegtuig geland dat door Nederland, Noorwegen en Finland was gestuurd. Het toestel is weer vertrokken, maar heeft voor zover bekend geen mensen kunnen meenemen namens Nederland, zo meldt het ministerie van Defensie. In eerste instantie meldden verschillende media, waaronder NU.nl, dat het vliegtuig ingezet zou worden om Nederlanders te evacueren, maar dat blijkt niet het geval. Het vliegtuig, een groot transporttoestel van het type C17, vertrok volgens Defensie met zo'n veertig mensen aan boord. Dit gaat zover bekend niet om mensen die Nederland in veiligheid probeert te brengen. Nou, mooi is dat.
Ossu Defensie meldt dat er geen Nederlanders of Afghanen aan boord zijn. Hoe dat komt is onduidelijk. Op sociale media melden Nederlanders dat zij moeite hadden het vliegveld te bereiken door drukte op de weg. Ook geldt in Kabul een avondklok. (NOS) Onhandig. Maar als het goed is komen er toch nog meer vluchten.
Sloggi Ossu Verstandig met het oog op de volksgezondheid, zo'n avondklok. Samen krijgen we corona eronder.
Ossu NOS heeft nu meer verhalen: "De Amerikanen bewaken de gate. Ik heb daar mijn paspoort laten zien en gezegd dat ik Nederlands ben. Er was veel lawaai, ik hoorde niet goed wat de Amerikaan allemaal zei. Nadat ik drie keer had gezegd dat ik Nederlander ben, zei hij dat ik afstand moest houden, anders zou hij schieten. Ik besloot weg te gaan. Ik wilde niet het risico lopen om doodgeschoten te worden." Demissionair minister Kaag van Buitenlandse Zaken spreekt van een "fluïde en chaotische situatie" rondom de luchthaven. "Er was een half uur-slot om mensen op de tarmac te krijgen. Veel mensen waren er en stonden aan de poort van de luchthaven. Hopelijk is er morgen en verbetering van de situatie." "We willen dat de Amerikanen ons meer tijd geven. Er moet meer tijd komen dan een half uur. Alles is in handen van de Amerikanen bij de luchthaven. We blijven werken in Europees verband aan betere coördinatie", aldus Kaag. Goed georganiseerd door de Amerikanen 😑
Sloggi De Telegraaf is natuurlijk een kutkrant, maar toch: [...] Als staatssecretaris Broekers-Knol namens het kabinet haar oordeel moet geven over de motie, ontspoort het debat. Broekers-Knol meent dat het verzoek alleen kan worden ingewilligd bij gevallen van wie de situatie ’acuut en schrijnend’ is. Tijdens het debat lopen de emoties hoog op. „Dit is het raarste debat dat ik ooit heb gehad”, zegt Belhaj. „De motie is geen suggestie, maar een opdracht van de Kamer.” De kern van het pleidooi is dat de asielaanvragen in Nederland moeten worden beoordeeld, zodat de mensen hier in veiligheid de procedure kunnen afwachten. „Achteraf aantonen dat je daar gevaar loopt, zo werkt het niet.” Broekers-Knol houdt na een korte schorsing voet bij stuk. „We hebben gisteren ook begrepen dat er een kristalhelder signaal vanuit de Kamer komt”, zegt de staatssecretaris. „Maar niettemin moet ik de motie als ik hem letterlijk lees ontraden.” De manier waarop asielaanvragen moeten worden ingewilligd zijn in de motie volgens haar te algemeen. Ze dringt er op aan om alleen mensen op te nemen die zich aantoonbaar in een ’acute en schrijnende’ situatie bevinden. Anders zou een grote asielstroom kunnen volgen, waarbij ook Talibanleden of andere radicalen zouden kunnen meekomen. Later in het middagdeel van de vergadering stemde een meerderheid van de Tweede Kamer voor de ingediende motie. Voorzitter Vera Bergkamp heeft het verzoek van de meerderheid van de Tweede Kamer, die vraagt om een schriftelijke bevestiging van het kabinet waarin is opgenomen dat de motie ook daadwerkelijk zal worden uitgevoerd, aan de bewindslieden overgebracht. https://www.telegraaf.nl/nieuws/425885207/grote-frustratie-bij-kamerleden-tijdens-vervolgdebat-afghanistan-dit-is-het-raarste-debat-dat-ik-ooit-heb-gehad
Dwersdriever Sloggi Het uitzetten van mensen die geen recht hebben om in Nederland te verblijven is een onderwerp dat prima past in jouw topic over de onbetrouwbare overheid. Dus ik snap wel dat de deur openzetten voor procedures in Nederland niet de voorkeur heeft van het kabinet. Het getuigt van kennis over het eigen functioneren.
Sloggi Tolken moesten langs Taliban voor achtergelaten paspoorten in ambassade Verschillende Afghaanse tolken en hun families konden dagenlang niet bij hun paspoorten, omdat ze in de gesloten Nederlandse ambassade in Kabul lagen. Met hulp van lokaal Afghaans ambassadepersoneel kregen ze de paspoorten gisterenochtend terug. Tolken vrezen de wraak van de Taliban omdat ze hebben gewerkt voor buitenlandse mogendheden, die door de Taliban worden gezien als een vijandige bezettingsmacht. Het Nederlandse personeel was toen al twee dagen weg. In de nacht van zaterdag op zondag werden de Nederlandse ambassademedewerkers van hun bed gelicht en maandagavond werden zij geëvacueerd. Ze lieten paspoorten en andere persoonlijke documenten van de tolken waarschijnlijk achter. Dat blijkt uit gesprekken die de NOS had met één van de tolken en verschillende andere betrokkenen. Om hoeveel paspoorten het gaat is onduidelijk, maar in principe moest elke tolk die de afgelopen weken een visum aanvroeg om naar Nederland te reizen zijn paspoort inleveren op de ambassade. [...] https://nos.nl/collectie/13870/artikel/2394378-tolken-moesten-langs-taliban-voor-achtergelaten-paspoorten-in-ambassade De Taliban rukken op en wij gaan even op ons gemak een visumaanvraag beoordelen voor we die mensen ontzetten. Eerder leek Bijleveld te beweren dat het probleem lag bij de Afghanen die tolken niet liet vertrekken zonder geldig paspoort.
tsjok Ik weet dat dit niet het belangrijkste is in deze crisis maar de Taliban hebben vanochtend het Islamtische Emiraat Afghanistan uitgeroepen met de vlag zoals hierboven. Het is echt mega lelijk en het breekt bijna alle regels voor goed vlag-design.
Reya tsjok Het is echt mega lelijk en het breekt bijna alle regels voor goed vlag-design. Eerder leken het me nog wel schappelijke lui maar dit gaat inderdaad echt te ver.
Ossu tsjok Het is echt mega lelijk en het breekt bijna alle regels voor goed vlag-design. Het voldoet i.i.g. wel aan de heraldische regel dat kleuren alleen aan metalen mogen grenzen (en niet direct aan andere kleuren). De 'oude' vlag voldeed daar niet aan.
tsjok Myst Jep, zoiets ja. Heel erg veel. Ook gewoon in 'vredes'tijd wijzigen ze hem om de haverklap (bijvoorbeeld vier keer tijdens de Amerikaanse invasie) https://en.wikipedia.org/wiki/Flag_of_Afghanistan
Reya Gekende lastige vraag tijdens de pubquiz: wat is hoger, het aantal historische vlaggen van Afghanistan of het aantal studiejaren van @Drietebuul
Linus Niet alleen de Fransen, maar ook de Britten zijn eerder dit jaar in alle stilte begonnen om Afghaanse tolken en medewerkers naar het Verenigd Koninkrijk te halen. Al op 17 mei schreef de Britse repatriëringsdienst aan tolken: "Zorg er voor dat u en de familieleden die zijn uitgenodigd om met u mee te reizen, klaar staan." De Britten hebben inmiddels ongeveer tweeduizend mensen teruggehaald. [...] "We zijn al maanden bezig om door de bureaucratie van Defensie en Buitenlandse Zaken heen te breken," zegt Anne-Marie Snels, voormalig voorzitter van de militaire vakbond AFMP. "Wij moeten elke tolk en zijn familie individueel aanmelden bij Defensie, waarna het steeds lange periodes stil bleef. Er is helemaal geen evacuatieplan of crisisdraaiboek gemaakt." NOS Pfff, het is te hopen dat het Nederland ondanks al het gepruts toch nog lukt om die mensen te redden. Zo niet, dan denk ik dat dit nog wel eens het roemloze einde kan zijn van de politieke carrières van Kaag, Bijleveld en Broekers Knol.
tsjok LuisInPels Kaag was zelfs een beetje boos dat Frankrijk in stilte wél de boel op orde had. Kaag reageerde verbaasd op het bericht dat Frankrijk in relatieve stilte in juni en juli honderden mensen uit Afghanistan heeft geëvacueerd en dat de voorbereidingen daarvoor al in april zijn begonnen. "Voor zover ik nu weet, was geen enkele EU- of NAVO-bondgenoot op de hoogte van het Franse plan", zei Kaag. Ze voegde eraan toe dat de bondgenoten hier met elkaar over moeten praten. "We zijn zwak als we alleen eigenstandig optreden. Zeker een land als Nederland kan het zich niet permitteren." De minister benadrukte dat landen gebruik moeten maken van "elkaars presentie en middelen om zoveel mogelijk mensen te redden".
LuisInPels De minister van Buitenlandse zaken hier, Raab, was op vakantie (op Cyprus, voor een week, wat minimaal 10K gekost heeft) en nam de telefoon niet op toen de boel echt los ging. Eikel.