Dwersdriever Tsja, ik vind dat wel een matig argument: 'ik ben sporter en wil niks met politiek te maken hebben.' Dat heb je nu eenmaal wel, want iedereen heeft met politiek te maken. Daar kun je je niet aan onttrekken, en net zoals ik keuzes moet maken over welke producten ik wel en niet aanschaf, voor welk bedrijf ik wel of niet wil werken en waar ik mijn vrije tijd door wil brengen, zo moet een sporter dat ook doen. En als je moreel besef hebt, dan ga je niet, of gebruik je je platform om te protesteren.
Er zijn maar twee manieren om aan dit soort dingen een einde te maken: of de consument kijkt niet, dat zou voor de sporter geen reet uitmaken want die kan gewoon zijn rondjes schaatsen en goud winnen. Boeiend of iemand het ziet. Of de sporters gaan gewoon niet. Maar aangezien geen van beiden ooit gebeurt, zullen we tot in lengte van dagen grootschalige sportevenementen hebben die alleen maar als propaganda gebruikt worden.
Alsof China ene fuck geeft om een paar reclamespotjes of wat kritisch nieuws vanuit het buitenland. Of de afwezigheid van enkele wereldleiders. De sponsoren komen toch wel, en de buitenlandse consument blijft gewoon Chinese troep kopen.
Als dat een te cynische benadering van deze situatie is, kijk dan eens even naar alle evenementen die in verschrikkelijke regimes hebben plaatsgevonden in het verleden, en hoeveel negatieve consequenties daar nu aan verbonden waren voor de organisatie.