• Politiek
  • Samenwerking/fusie PvdA/GL: een roodgroene toekomst?

Reya Volgens Marleen de Rooy wil hij als premierskandidaat en (nog) niet als lijsttrekker.

Sloggi Met de focus op de wereldvisie van de bovenlaag in de samenleving helaas. Jammer dat de sociaal-democraten er niet in zijn geslaagd zichzelf opnieuw uit te vinden. Er is al heel lang weinig links aan Groen-Links en van deze nieuwe combinatie verwacht ik op dat vlak ook weinig.

Dwersdriever Wat is links? Als ik de postmoderne defaitistische GL'ers mag geloven is het in deze neoliberale wereldtoch vooral scherpe randjes bijschaven en hier en daar wat extra kapitaal herverdelen of proefballonnetjes met gratis geld en maximumhuurprijzen. Als dat niet links is, dan blijft er weinig over en is ook SP te centristisch.

Dwersdriever Dat geldt voor de PvdA ook jammer genoeg. Al moet erbij worden gezegd dat de sociaaldemocratie altijd een progressieve toplaag heeft gehad, maar de ‘gewone man’ werd wel altijd vertegenwoordigd. Die groep is verloren gegaan aan de SP en de PVV. Vraag is ook of je die überhaupt nog terugwint, met of zonder fusie.

Ik vind het ook wel een beetje kortzichtig om partijen niet links te noemen omdat een bepaalde kiezersgroep er niet op stemt. Uiteindelijk gaat het om de ideologie en niet de financiële situatie of opleiding van de stemmers. Daarbij is het gewoon een feit dat mensen regelmatig solidariteit alleen leuk vinden als ze er voordeel bij hebben, solidariteit met de ander is een stuk minder populair. En dan kom je snel in de knoei met links gedachtegoed.

Sloggi En aan 50+, niet te vergeten. De gemiddelde PvdArbeider is 60. Dan is huis en pensioen belangrijker dan de opkomst van flexwerkers en stakingsbrekende zzp’ers.

• Eur replied to this.

GSbrder De gemiddelde PvdArbeider is 60.

Wel even met de kanttekening dat in Nederland het electoraat zo grillig als de neten is. In 2012 was de PvdA gewoon nog met afstand de jongste partij van het land. Dat hele probleem van “de partij vergrijst” is ook op te lossen met één goed verlopen verkiezingscampagne.

Eur Eens. In 2012 haalden PvdD en GL samen 402.058 stemmen, in 2021 bijna een miljoen. Jonge linkse stemmers zijn gewoon niet zo partijgebonden, ook natuurlijk omdat de opties inhoudelijk erg op elkaar lijken. Geef mensen een aansprekend verhaal en een goede lijstrekker (en zéker de optie van een linkse premier) en ze komen echt wel.

Sowieso zie ik het niet als zwakte dat PvdA en GL electoraal zo verschillen, zoals vaak gezegd wordt. Ik zou me meer zorgen maken als je een brede linkse partij probeert op te bouwen op één doelgroep.

Sloggi Ja, dat is lastig inderdaad. Dat proces is in de jaren negentig begonnen en langzaam verdwenen prioriteiten als betaalbaar wonen, collectieve voorzieningen in de buurt en meer van dit soort zaken bij de PvdA naar de achtergrond. Daarmee hebben ze inderdaad een groot deel van hun aanhang verloren.

Ik zie overigens nog een belangrijk issue. PvdA is een bestuurderspartij. GroenLinks is dat op nationaal niveau tot nu toe totaal niet. Loopt meestal spaak op het moeten sluiten van compromissen. In de jaren zeventig zat de PPR in het kabinet, maar dat is het dan ook wel.

Linus GroenLinks is vooral een progressieve partij. Dat is ook wat de verschillende bloedgroepen met elkaar overeenkwamen. Qua 'linkse' standpunten liepen PPR, PSP, CPN (en EVP) sterk uiteen. Het groene sausje werd afgekeken vanuit Duitsland, waar de Grünen in die tijd de eerste succesjes scoorden.

Dat is ook wat de partijleiding van de PvdA en veel van de leden aanspreekt. Een progressief front. Ik heb er vraagtekens bij of een Progressieve Volkspartij in Nederland succesvol kan zijn. Zeker als de eerste hype voorbij is.

Er ligt voor nu een kans als men erin slaagt een deel van het verlies van D66 naar zich toe te trekken. Die partij is ook relatief succesvol bij progressieve stemmers in de grotere steden. Ook bij de Partij voor de Dieren liggen denk ik wel kansen om kiezers weg te trekken.

Dat neemt niet weg dat het verdwijnen van de SDAP/PvdA uit het politieke landschap in Nederland in mijn ogen een verlies is voor het kwetsbare deel van de samenleving.

Eur "Met afstand de jongste"? https://www.cbs.nl/nl-nl/achtergrond/2017/08/het-profiel-van-het-electoraat-in-2012

De stemmers op het CDA waren vooral te vinden onder de 65-plussers en veel minder onder de jongeren. De PvdA-stemmers vormden een goede afspiegeling van de verdeling van de stemmers over de leeftijdsgroepen. De VVD en GroenLinks wisten iets meer kiezers onder de middelbare leeftijden (35 tot 55 jaar) aan zich te binden, terwijl D66 populair was onder de kiezers tot 35 jaar. In tegenstelling tot het CDA waren de stemmers op de twee andere christelijke partijen, de ChristenUnie en de SGP, niet vergrijsd. De PVV kreeg een iets groter aandeel van de stemmers tot 35 jaar en iets minder van de 65-plussers. Bij de Partij voor de Dieren was de aanhang onder de jongste kiezers en de 45- tot 55-jarigen, iets groter. De sterkste relatie met leeftijd heeft 50Plus: 90 procent van deze partij was 55-plusser.

• Eur replied to this.

En die angst van toename van hoogopgeleiden van Spekman is helemaal een gotspe. De toename van hoogopgeleiden is juist het resultaat van de prima gelukte verheffing van de lagere klassen, daar zou juist de PvdA zich helemaal niet tegen moeten verzetten.

Aardige vent Spekman, in het verleden wel eens gesproken op bijeenkomsten van de PvdA, maar het wordt tijd dat ie naar de SP gaat. Al zullen daar voor hem tegenwoordig ook al wel veel te veel hoogopgeleiden zitten :')

Dwersdriever Dat is ook wat de partijleiding van de PvdA en veel van de leden aanspreekt. Een progressief front.

Nou, nee. Wat veel PvdA’ers aanspreekt is een partij die wél met enig gewicht kan praten over zo’n beetje hét thema dat de jongere generaties gigantisch bezighoudt; klimaat.

Eur Het zou kunnen. GroenLinks spreekt vooral jonge, hoogopgeleide, vrouwen in de steden aan. Tot nu toe is GroenLinks nooit écht doorgebroken in Nederland. De piek is 14 en dat was voor een heel belangrijk deel het Jessias-effect. Een echte uitschieter. Ze hebben maar een keer verder boven de 10 zetels gescoord, in 1998 bij de eerste verkiezingen onder Rosenmöller.

Dwersdriever GroenLinks spreekt vooral jonge, hoogopgeleide, vrouwen in de steden aan.

Voor het grootste deel valt dit reuze mee. GL is wellicht iets meer in die richting dan andere partijen, maar in 2021:

• Was 40% van de stemmers man
                      • Was meer dan 40% van de stemmers niet hoog opgeleid
                      • Was de helft van de stemmers ouder dan 35 en een derde 50+

Er zijn in alle categorieën veel heftigere uitschieters. DENK trekt nauwelijks oude stemmers, Volt trekt alleen maar hoger opgeleiden en PvdD driekwart vrouwen. Er wordt altijd heel erg een frame op GL geplakt alsof ze maar één hele nauwe doelgroep bedienen.