Samenwerking/fusie PvdA/GL: een roodgroene toekomst?
Ouwe hippie.
Wie zou de dominante partij worden in de nieuwe combinatie? Het lijkt voor de hand te liggen dat dit GroenLinks is. In mijn ervaring heeft die partij wat fanatiekere en principiëlere leden. Maar ik zie die combinatie dan niet doorgroeien tot een partij die terug kan keren in het centrum van de macht. De potentie van de PvdA bij kiezers is volgens mij nog altijd groter. Zie ook de terugkeer van bijvoorbeeld de SPD in Duitsland.
Dwersdriever De PvdA heeft de ervaring en GL het enthousiasme, dat moet juist samen een sterkere partij opleveren dan dat de twee afzonderlijk zijn.
PvdA, ze hebben immers meer leden en meer (high profile) bestuurders. Sowieso vermoed ik dat de partijstructuur van een partij die decennia een grote machtspartij is geweest, wat sterker is dan die van een relatief kleine oppositiepartij. Maar GroenLinks heeft de jonge achterban terwijl de gemiddelde leeftijd van PvdA-stemmers nu al een tijdje vrij hoog ligt. Als ze niet willen eindigen als het CDA, moet het verhaal van GroenLinks duidelijk terug te vinden zijn in de fusiepartij.
Dus PvdA'ers met een iets afgezwakt GroenLinksverhaal?
Dwersdriever Wie zou de dominante partij worden in de nieuwe combinatie? Het lijkt voor de hand te liggen dat dit GroenLinks is. In mijn ervaring heeft die partij wat fanatiekere en principiëlere leden.
De PvdA, of in ieder geval de manier van doen, en precies om deze reden.
De fusie GroenLinks en PvdA heeft als doel een linkse machtspartij op te zetten. Niets meer, niets minder. Uiteindelijk is dit een verstandshuwelijk om de grootste te worden. Als ze straks gaan regeren, wat duidelijk de bedoeling is, dan gaan heel veel principiële GroenLinksers zich schikken naar de macht of vertrekken. Voor de PvdA’ers is dat precies wat ze altijd al meegemaakt hebben, dus ook uiteindelijk ook niet zo bijzonder.
Vergeet ook niet; we hebben feitelijk twee ecologische partijen in de Kamer op het moment. PvdD haalt in de peilingen ook gewoon 9 zetels. Ik denk dat de principiële GroenLinkser veel sneller daar naar toe vertrekt dan dat de pragmatische PvdA’er zelf iets opzet/naar de SP gaat.
- Edited
Linus Sowieso vermoed ik dat de partijstructuur van een partij die decennia een grote machtspartij is geweest, wat sterker is dan die van een relatief kleine oppositiepartij.
De PvdA heeft juist nog heel erg last van een structuur (maar ook cultuur) die ingehaald is door de tijd en de politieke situatie. GL had vorige periode ook al 14 zetels (5 meer dan de PvdA), en staat qua ledenaantal ook in de top 5 van Nederland. Dat verschil echt niet zo heel veel meer van elkaar.
- Edited
Linus Als ze niet willen eindigen als het CDA, moet het verhaal van GroenLinks duidelijk terug te vinden zijn in de fusiepartij.
Ik denk dat als je het stuk analyseert dat laatst is geschreven door de twee Wetenschappelijke bureaus je wel redelijk de conclusie kunt trekken dat het GroenLinks is dat inhoudelijk water bij de wijn doet. Maar dat is wat mij betreft logisch; zij willen immers de stap naar regeringspartij zetten.
Eh, niet echt mee eens. Eén van de meest opvallende dingen was juist dat ze nogal overduidelijk de pijnpunten (zoals asiel/migratie) uit de weg zijn gegaan en dat dit verhaal ook zonder fusie door beide partijen verteld kan worden (met misschien iets minder/meer ruimte voor groene politiek). Dat het verhaal een stuk collectivistischer is dan de ideologie onder Halsema en Sap klopt, maar die kant gaat GroenLinks al een tijd op. Met name Ellemeet is een vertolker van dit geluid.
Duke D66
D66 heeft anders voldoende laten zien dat progressieve standpunten nauwelijks wat waard zijn als het pluche in zich is, want dan is het gewoon een rechtse partij. Lijkt me dat die dan toch in een wat ander vaarwater zit. Ik zie niet precies in hoe een PvdA/GL constructie minder progressief zou zijn overigens.
Aan de andere kant zou je ook kunnen stellen dat de PvdA al veel meer een ecologische partij is geworden omdat het thema belangrijker is geworden een door de prominentie van Timmermans. Hoe dan ook, het idee dat je met een gezamenlijke nieuwe branding wellicht de ruimte kan creëren op centrum-links voor een invloedrijke partij vind ik niet echt vergezocht.
Zo heeft iedere partij wel wat natuurlijk. Zelf ben ik iemand die veelal zweeft tussen GL en D66 (en de laatste keer Volt). Voor mij zijn dat dus logische opties wanneer GL als zelfstandige club verdwijnt. En dat hoor ik meer.
Ik vraag me trouwens af: op welk punt zijn PvdA en GroenLinks het nu werkelijk oneens? Nuanceverschillen daargelaten.
Reya Die verschillen zijn er nauwelijks. Het zit hem hooguit in het prioriteitenlijstje.
Maar het scheelt dat ze dat zelf inmiddels ook wel lijken te accepteren, gezien de samenwerkings- en fusievoorstellen. Vijf of tien jaar geleden stonden ze elkaar nog de tent uit te vechten met dezelfde standpunten. Met een lachende VVD aan de zijlijn.
- Edited
Reya Ik kan alleen CETA bedenken, het handelsverdrag tussen de EU en Canada. PvdA is voor, GL tegen.
https://www.pvda.nl/nieuws/eerste-kamer-fractie-over-ceta/
https://groenlinks.nl/nieuws/eerste-kamerfractie-stemt-tegen-ceta-handelsverdrag
John Jansen van Galen, inmiddels alweer 82 jaar oud, heeft een uitstekende column over dit onderwerp in de OVT van zondag.
PolitiekGeaard PvdA werd exact hetzelfde verweten in Rutte II. Elke coalitiepartij die met Don Marco regeert wordt een neoliberale plucheplakker.
.