janneke141
Ik denk dat we met een beetje redeneren vrij eenvoudig een veel groter percentage kunnen bereiken dat onder de huidige maatregelen geen schijn van kans heeft op het hoogste podium. Daarom ook mijn vraag, al is het door het gebruik van de term "recht" wellicht niet goed geformuleerd dus kunnen we het beter anders en specifieker formuleren: dient een podium als de Olympische spelen afzonderlijke competities te faciliteren voor personen die op basis van objectieve gronden niet in aanmerking komen voor 'het hoogste niveau', en zo ja: in hoeverre?
We hebben dan bij verschillende disciplines mannen- en vrouwencategorieën op de "echte" olympische spelen. Voor mensen met een beperking is er de paralympische spelen. Moeten er dan ook leeftijdscategorieën zijn omdat een topatleet van 50 niet kan concurreren met een topfitte twintiger? Speciale categorieën voor diabetici? Om maar allemaal eigen, duidelijk afgekaderde en specifiek omschreven "hoogste" niveautjes te creëeren zodat iedereen een grotere kans heeft.
Ik snap dat dit riekt naar een ad absurdum, maar de "rechtvaardiging" voor het instandhouden van dat onderscheid dient uit meer te bestaan dan "omdat anders een x-percentage van de bevolking feitelijk gezien geen kans heeft op het hoogste podium" om mij over de streep te trekken. Bij de paralympische spelen gaat het "empowerment"-verhaal op, maar ik mag toch aannemen dat dat voor vrouwen op termijn niet meer nodig is.
Een niet-geslachtsgebonden kwalificatie zou in sommige sporten uitkomst kunnen bieden voor een soort overgangsperiode. Gewichts- en lengteklassen of zo. Zodat de competitie wat gelijker is.