janneke141 Ik weet niet helemaal of Driet dit volledig serieus bedoelt.
In elk geval. (Biologische) mannen hebben gewoon in vrijwel elke sport een inherent voordeel boven (biologische) vrouwen. Dat lijkt me totaal niet controversieel. Als je sportcompetities echt geheel gemengd zou maken zou een vrouw slechts bij zeer extreme uitzondering een individuele medaille winnen. Dat is niet alleen minder leuk maar ook zeer demotiverend waardoor topsport onder vrouwen waarschijnlijk gewoon zou stoppen.
In teamsporten kun je met gemengde teams werken maar je blijft hetzelfde probleem houden zolang de verhoudingen man/vrouw niet vastgelegd zijn. Een team met 5 vrouwelijke spelers zal niet winnen van een team met 11 mannen, ook dat is weer niet controversieel of vreemd.
Dit is ook niet wat in mijn ogen bedoeld wordt met de genderdiscussie en waarop gefocust zou moeten worden. Dat gaat meer over transmannen en transvrouwen die willen sporten op topsportniveau. Voor transmannen is dat vrij makkelijk: die hebben eerder een achterstand dan een voorsprong en daarom is er geen risico op competitievervalsing als ze gewoon met de mannencompetitie meedoen.
Het grootste - en eigenlijk enige - probleem betreft transvrouwen. In sommige competities worden die geheel verbannen, wat niet rechtvaardig lijkt. In andere competities worden bijvoorbeeld regels gesteld over testosteron-onderdrukkers die je een bepaalde tijd moet hebben gebruikt of dat je de transitie moet hebben doorgemaakt voor de puberteit. Al dat soort tussenvormen zoeken naar een grens die gewoon heel lastig te trekken is. Ik denk dat een transvrouw die in een vrouwencompetitie grote prijzen wint altijd voor controverse zal zorgen.