Hier verder
Genderdiscussie in de sport
Als ik mij niet vergis, dan wordt het vanaf komend seizoen voor alle mannen-amateur-ploegen toegestaan om een vrouwelijke speelster in te schrijven zonder daarvoor apart dispensatie aan te vragen nadat er ergens in Friesland een succesvol experiment heeft plaatsgevonden. Maar dat zullen incidenten blijven; vanwege het verschillende fysiek zou zelfs Lieke Martens het niveau van FC Groningen, ofzo, niet kunnen bijhouden. Laat staan de echte top.
Ik zie daarin niet wat het toevoegt, behalve kunstmatig verschillen opzij schuiven die er wel degelijk zijn.
Er zijn wel wat sporten waar ik me een uitzondering zou kunnen voorstellen, zoals handboogschieten. Geen idee of dat terecht is.
Wat we aan moeten met transgenders in de amateur- en profsport zou ik trouwens echt niet weten. Ik kan geen passende oplossing verzinnen.
- Edited
janneke141 Een eigen competitie? Of twee afhankelijk van het huidige testosteron niveau?
remlof Dat is competitief gezien waarschijnlijk het meest eerlijk, maar te klein om levensvatbaar te zijn.
Ik sta nog wel open voor het idee om competities genderneutraal te maken. Zullen vrouwen bij bepaalde sporten waarschijnlijk nauwelijks voorkomen op de hoogste niveaus, maar is dat zo erg?
Het gaat er mijn inziens om dat je, om plezier te hebben in een (team)sport, tegenstanders moet hebben van ongeveer een gelijk niveau. Dat is meer afhankelijk van het hebben van voldoende competitieniveaus dan van het geslacht van je tegenstander.
- Edited
Ik vind genderneutrale competities niet erg wenselijk, in ieder geval niet op topniveau. Dat staat gelijk aan topsport alleen voor mannen maken; talentvolle vrouwen die het maximale uit hun lichaam halen, worden veroordeeld tot een bestaan van een amateur, ver verwijderd van de grote toernooien.
Bij transgenders en intersekse mensen wordt het een stuk lastiger omdat je dan met grenzen moet gaan werken omdat de situatie per persoon flink kan verschillen. En dat is eigenlijk ook weer onwenselijk omdat niemand de vernederende testen zou moeten ondergaan om te bewijzen dat ze vrouw genoeg zijn om mee te doen met het vrouwentoernooi. Ik denk eigenlijk niet dat er een goede oplossing is voor dit vraagstuk.
janneke141 Teamsporten waarin het aantal mannen en vrouwen is vastgelegd? Dus dat er altijd 5 vrouwen en 6 mannen op het veld moeten zijn bij voetbal bijvoorbeeld?
Linus
Nouja, daar zou ik het punt dat mono ietwat karikaturaal illustreert wel tegenin willen brengen: heeft men bij het leveren van een bepaalde inspanning een recht op een eigen afzonderlijke competitie met (al dan niet op rechtvaardige gronden) discriminerende toelatingseisen op het 'hoogste' niveau, wanneer men op objectieve gronden geen aanspraak maakt op deelname op wat thans geldt als 'het hoogste niveau'? En als dat zo is: is zo'n recht te verenigen met het recht van transgenders en intersekse-individuen om deel te kunnen nemen aan de competitie waar zij op basis van hun genderidentiteit aan deel willen nemen?
Daarbij denk ik dat een toenemend bewustzijn omtrent non-binaire genderidentiteiten een man/vrouw verdeling versoepelt en op den duur zelfs totaal achterhaald zal maken. Dat maakt ook direct dat het niet meer zo relevant is hoeveel vrouwen er succesvol sporter zijn, omdat het niet meer bijzonder relevant is of iemand als man of vrouw een bepaalde prestatie neerzet.
Het zal ongetwijfeld zo zijn dat biologische mannen met hun bouw in bepaalde sporten een streepje voor hebben op de meeste vrouwen. Maar dat lijkt mij lang niet voor iedere sport op gaan.
Meen je dit nu serieus? Je schrijft in je post zo ongeveer de helft van de wereld bij voorbaat af om mee te doen aan Olympische Spelen, wereldkampioenschappen, etc.
janneke141 Topsport gaat om wie het allerbeste is. Dat is dus per definitie iets dat verreweg de meeste mensen -ook mannen- niet kunnen bereiken.
Laten we sport gewoon onderverdelen in een XX- en XY-competitie. Wel zo gemakkelijk.
Ossu Goeie vergelijking joh. Top.
janneke141 Ik weet niet helemaal of Driet dit volledig serieus bedoelt.
In elk geval. (Biologische) mannen hebben gewoon in vrijwel elke sport een inherent voordeel boven (biologische) vrouwen. Dat lijkt me totaal niet controversieel. Als je sportcompetities echt geheel gemengd zou maken zou een vrouw slechts bij zeer extreme uitzondering een individuele medaille winnen. Dat is niet alleen minder leuk maar ook zeer demotiverend waardoor topsport onder vrouwen waarschijnlijk gewoon zou stoppen.
In teamsporten kun je met gemengde teams werken maar je blijft hetzelfde probleem houden zolang de verhoudingen man/vrouw niet vastgelegd zijn. Een team met 5 vrouwelijke spelers zal niet winnen van een team met 11 mannen, ook dat is weer niet controversieel of vreemd.
Dit is ook niet wat in mijn ogen bedoeld wordt met de genderdiscussie en waarop gefocust zou moeten worden. Dat gaat meer over transmannen en transvrouwen die willen sporten op topsportniveau. Voor transmannen is dat vrij makkelijk: die hebben eerder een achterstand dan een voorsprong en daarom is er geen risico op competitievervalsing als ze gewoon met de mannencompetitie meedoen.
Het grootste - en eigenlijk enige - probleem betreft transvrouwen. In sommige competities worden die geheel verbannen, wat niet rechtvaardig lijkt. In andere competities worden bijvoorbeeld regels gesteld over testosteron-onderdrukkers die je een bepaalde tijd moet hebben gebruikt of dat je de transitie moet hebben doorgemaakt voor de puberteit. Al dat soort tussenvormen zoeken naar een grens die gewoon heel lastig te trekken is. Ik denk dat een transvrouw die in een vrouwencompetitie grote prijzen wint altijd voor controverse zal zorgen.