Met transvrouwen is overigens het altijd wel een per-geval ding. Een topsporter die opeens een oestrogeen kuur slikt, en op de ene na de andere dag van geslacht veranderd is niet eerlijk natuurlijk. Maar dit is ook zo'n hypothetische situatie dat gewoon nooit voorkomt.
Het wordt altijd een beetje gesteld binnen de wat conservatieve kringen dat het mannen zijn die even gaan proberen te winnen binnen de vrouwensport. Lijkt me een grove miskenning. Zeker omdat er gewoon geen transvrouwen binnen de sport zijn die ook maar ergens domineren.
Overigens zijn er voldoende transvrouwen die op het eerste gezicht niet van cisvrouwen te onderscheiden zijn. Hebben niet tot nauwelijks een mannelijke puberteit gehad. Om die uit te sluiten op basis van een chromosoom lijkt mij ongewenst en daarnaast ook nauwelijks gebaseerd op enige fysieke werkelijkheid.
Dan moet je maar regels op gaan stellen op basis van vetmassa, spiermassa, hormonen, etc. En die zijn er al volgens mij, en daardoor zijn er nu transvrouwen op de Olympische Spelen.