Palestijns-Israëlisch conflict #1
Ondertussen schiet Israël naar eigen zeggen op militaire doelen, waarbij ze toch structureel kinderen weten te raken.
Helsinki Probeer maar eens iets op de Gazastrook te raken zonder dat er een kind in de buurt is. Ten eerste gebruikt Hamas woonwijken als militaire basis, ten tweede is de bevolkingsdichtheid van de Gazastrook vergelijkbaar met die van Rotterdam en tot slot heeft de Palestijnse bevolking een nogal platte bevolkingspiramide.
Dat weten de Israëli's trouwens ook allemaal en ze doen het toch. Dat is wat mij betreft wel een paar graden erger dan per ongeluk een kind raken. Vanaf de andere kant van het hek schieten ze raketten af die ze sowieso nauwelijks kunnen besturen (en dat weten ze óók) dus dan is de kans dat je kinderen uit hun wieg schiet eveneens aanzienlijk.
Maar even los van de onbesliste strijd wie nu de meest foute partij is - wie kan hier nog in bemiddelen? De VN? Biden? Egypte? Putin? Merkel? Frank Visser?
Ik zie op dit moment nauwelijks een kandidaat die een beetje vertrouwen van zowel Israël als de Palestijnse Autoriteit geniet en iets voor elkaar kan krijgen.
Helsinki Wat betekent dat? Voor zover ik weet is zowat heel Gaza officieel een vluchtelingenkamp. Ook een groot deel van de betonnen gebouwen die er als normale appartementencomplexen uitzien.
Ik wil trouwens niet de indruk wekken dat Hamas daarom de enige schuldige is ofzo. Maar Israël is een militair uiterst vaardig land, dus ik denk echt niet dat die zomaar voor de lol en zonder verdere noodzaak opzettelijk bommen op kinderen gooien.
Ossu Ik wil trouwens niet de indruk wekken dat Hamas daarom de enige schuldige is ofzo. Maar Israël is een militair uiterst vaardig land, dus ik denk echt niet dat die zomaar voor de lol en zonder verdere noodzaak opzettelijk bommen op kinderen gooien.
Eh, dat is toch exact wat ze doen? En vind je dat echt compleet buiten de lijn vallen, gezien hun modus operandi?
We pakken structureel land en woningen af van een volk, snijden ze af van de rest van de wereld en pleuren ze in ghetto's en als ze in opstand komen, gooien we er een zooi raketten op. Tactiek van de bovenste plank. De ironie zit hem vooral in het feit dat israel er de tweede wereldoorlog bij durft te betrekken als argument, gezien de werkwijze die ze hanteren.
Fuck, toch gereageerd in dit topic. Ben weer weg hier :').
Helsinki De ironie zit hem vooral in het feit dat israel er de tweede wereldoorlog bij durft te betrekken als argument, gezien de werkwijze die ze hanteren.
Ja, dat is wel een heel zwak smoesje.
Ik heb het idee dat er niet echt een grote ideologie of langetermijnstrategie zit achter wat Israël doet. Er zijn belangen (veiligheid, of de wens van mensen om in een nederzetting te wonen) en de Israëlische overheid doet wat nodig is om die belangen op de korte termijn in te vullen - goedschiks, of kwaadschiks met gebruik van militaire overmacht.
Er fietst ook nog een vrij groot persoonlijk belang van Netanyahu doorheen. Dat maakt het ook niet overzichtelijker.
https://polcafe.nl/d/301-artikelen-uit-kranten-tijdschriften-enkel-voor-leden/550
Hier nog een prima opinie in de NRC.
Helsinki Ook goed.
Eigenlijk zouden we sancties moeten instellen tegen de sleutelpersonen die bijv. de uitbreiding van nederzettingen op de Westelijke Jordaanoever faciliteren. Dan kunnen we zeggen dat we in hebben gegrepen om het internationale recht te handhaven. Maar voor de Palestijnen gaat dat niet het verschil uitmaken.
Gebouw waarin oa internationale media zijn gehuisvest gebombardeerd.
Tsja...