Sloggi Dat is ook waar de oplossing vandaan moet komen uiteindelijk, eventueel met internationale bemiddeling. Een twee-statenoplossing, waarbij Israël verdedigbare grenzen overhoudt en gelijke rechten voor Arabieren die in Israël wonen. Het is voor mij geen discussie dat Israël niet op dezelfde voet verder kan gaan. Ik verwacht overigens niet dat zo'n oplossing van lange duur is. Palestijnen zullen in een eigen staat direct plannen gaan maken om de rest van Israël te veroveren. We hebben ook gezien wat er gebeurt in Israël met premiers die een compromis nastreven. Maar ik ben voorstander van zelfbeschikking voor zowel de Palestijnen als de joodse en arabische inwoners van Israël.
En dat wordt een delicate balanceer-act. In de jaren negentig had ik nog de indruk dat een oplossing binnen handbereik lag, inmiddels veel minder. De kwestie die ik aan de orde stel staat hier ook helemaal los van. Het gaat om de vraag waarom dit conflict zoveel heftigere emoties oproept bij buitenstaanders dan veel ernstigere conflicten elders in de wereld.