tsjok Tja... Als je er vanuit gaat dat je kritisch kunt zijn op de staat Israël zonder antisemitisch te zijn, kun je dan ook antisemitisch zijn en positief zijn over de staat Israël?

Ik zou denken het eerste wel, het tweede is toch wat tegenstrijdig. Israël is immers een joodse staat.

(Hiermee wil ik geenszins impliceren dat de gemiddelde FvD'er consequent en dus niét antisemitisch is)

Sloggi Nou ja, je kunt natuurlijk wel antisemitisch zijn en vinden dat ze in Israel hele mooie tomaten verbouwen of zo. Dat lijkt me niet al te gek. Maar wat Baudet doet is letterlijk het ene moment chanoeka vieren met de hoogste man van Likud in Europa en het volgende moment stellen dat de Joden parasieten zijn en de macht in Europa in handen hebben of de holocaust betwijfelen. Dat lijkt me intern tegenstrijdig... op zijn best.

Zag deze gisteren ineens weer voorbij komen. Verliest weinig aan actualiteit, helaas. Zo'n Lea de Lange zou je ook op den duur een klap willen verkopen in dat gesprek trouwens, tering.

Sloggi kun je dan ook antisemitisch zijn en positief zijn over de staat Israël?

Het 'Joodse probleem ' is zo keurig geconcentreerd op één locatie en uit Europa bijna volledig verdwenen. Dat kan dus best wel passen in een zieke antisemitische geest.

Duke Israël voor de Joden en Madagaskar aan de Palestijnen schenken, probleem opgelost?

Sloggi

Onze eigen A. Mussert had ook nog het Guyanaplan in de aanbieding. Dus als er nog een bevolkingsgroep weg moet...

Dwersdriever Wat is nou het onderscheidende element van het conflict rond Israël? Er zijn joden bij betrokken.

Nee, het onderscheidende element is dat Israël een westers land is, één van ons. En daarom trekt men het zich in het westen zo aan, omdat het juist een westerse democratische staat is die een ander volk onderdrukt. Dat vindt men niet kunnen. En terecht.

Het heeft niets met antisemitisme te maken.

remlof Als je meedoet aan het EK voetbal en het Songfestival vinden we het nóg erger als je mensenrechten schendt.

remlof De meeste westerse landen zijn de laatste vijftig jaar niet voortdurend in hun voortbestaan bedreigd. Van onder de veilige NAVO-paraplu is het makkelijk met het vingertje wijzen, terwijl we de duistere achtergrond van de werkelijke reden waarom iedere stap die Israël zet onder de loep ligt naar de achtergrond duwen.

Vanuit Nederland past op dat vlak sowieso terughoudendheid. De laatste keer dat dit land werd aangevallen, gaven we ons binnen enkele dagen onvoorwaardelijk over. Daarna werkten de Nederlandse overheid, rechterlijke macht, notarissen, politie en spoorwegen volop mee aan het afnemen van de rechten en bezittingen van de joden in ons land en uiteindelijk het afvoeren van ruim driekwart van de joodse bevolking naar vernietigingskampen.

De paar joden die terugkeerden van hun onderduikadres of uit de kampen kwamen van een koude kermis thuis waarbij hun bezittingen geroofd waren en andere mensen in hun huizen woonden. Lees het boek 'U wordt door niemand verwacht' van Michal Citroen eens. Nederland draagt daarmee een belangrijke verantwoordelijkheid voor het feit dat de stichting van de staat Israël überhaupt noodzakelijk was. Er was geen alternatief.

Dwersdriever het feit dat de stichting van de staat Israël überhaupt noodzakelijk was. Er was geen alternatief

Daar zit de discussie ook niet. Punt is dat het bepaald geen 'leeg' gebied was waar de staat Israël zich wel als alleenheerser is gaan gedragen en een apartheidsregime heeft ingesteld. Met allerlei redenen, die soms ook best legitiem zijn. Maar dat gedrag mag best heel stevig bekritiseerd worden. Na ruim 70 jaar zijn veel Palestijnen nog steeds tweederangsburgers in eigen land.

Dwersdriever Vanuit Nederland past op dat vlak sowieso terughoudendheid. De laatste keer dat dit land werd aangevallen, gaven we ons binnen enkele dagen onvoorwaardelijk over.

Ook niet zo'n sterk argument moet ik zeggen. Er is nogal een verschil tussen Panzerdivisies en thuisgemaakte raketjes.

Pompom Israël heeft toch een paar serieuze oorlogen uitgevochten.

Sloggi
                      True. Ik zat met mijn gedachten nog in het huidige conflict. 🙂

'Geen coronatesten in Gazastrook meer na bombardement'
                      Er kunnen voorlopig geen coronatesten meer worden afgenomen in de Gazastrook als gevolg van een Israëlisch bombardement, meldt het Palestijnse ministerie van Volksgezondheid. Het enige laboratorium dat zulke testen kan uitvoeren, raakte gisteravond beschadigd. Ook personeel van de medische kliniek zou gewond zijn geraakt.

https://nos.nl/liveblog/2381220-oostenrijk-handhaaft-quarantaineplicht-voor-nl-who-hekelt-vaccin-apartheid

Eerst de media uitschakelen, nu medische voorzieningen. Classy.

Duke Ik ontzeg Palestijnen ook niet het recht hier heel boos over te zijn. Al spelen de oorlogen, intifada's en talrijke terroristische aanslagen natuurlijk wel een rol in de manier waarop het conflict en de positie van Palestijnen zich hebben ontwikkeld. Ik zeg dat Nederlanders bescheidenheid past in plaats van een grote bek.

Dwersdriever Ik zeg dat Nederlanders bescheidenheid past in plaats van een grote bek.

Dat geldt op heel veel vlakken, maar Nederlanders worden nu eenmaal geboren met een grote bek.

Mijn punt is gewoon dat we een land als Israël afmeten naar onze eigen standaarden terwijl we dat met landen als China, Rusland en Armenië niet doen. Maar dat komt niet voort uit antisemitisme maar juist uit het feit dat we Israël veel meer gelijkwaardig aan ons vinden dan die andere landen.