Palestijns-Israëlisch conflict #1
We pakken structureel land en woningen af van een volk, snijden ze af van de rest van de wereld en pleuren ze in ghetto's en als ze in opstand komen, gooien we er een zooi raketten op. Tactiek van de bovenste plank. De ironie zit hem vooral in het feit dat israel er de tweede wereldoorlog bij durft te betrekken als argument, gezien de werkwijze die ze hanteren.
Fuck, toch gereageerd in dit topic. Ben weer weg hier :').
Helsinki De ironie zit hem vooral in het feit dat israel er de tweede wereldoorlog bij durft te betrekken als argument, gezien de werkwijze die ze hanteren.
Ja, dat is wel een heel zwak smoesje.
Ik heb het idee dat er niet echt een grote ideologie of langetermijnstrategie zit achter wat Israël doet. Er zijn belangen (veiligheid, of de wens van mensen om in een nederzetting te wonen) en de Israëlische overheid doet wat nodig is om die belangen op de korte termijn in te vullen - goedschiks, of kwaadschiks met gebruik van militaire overmacht.
Er fietst ook nog een vrij groot persoonlijk belang van Netanyahu doorheen. Dat maakt het ook niet overzichtelijker.
https://polcafe.nl/d/301-artikelen-uit-kranten-tijdschriften-enkel-voor-leden/550
Hier nog een prima opinie in de NRC.
Helsinki Ook goed.
Eigenlijk zouden we sancties moeten instellen tegen de sleutelpersonen die bijv. de uitbreiding van nederzettingen op de Westelijke Jordaanoever faciliteren. Dan kunnen we zeggen dat we in hebben gegrepen om het internationale recht te handhaven. Maar voor de Palestijnen gaat dat niet het verschil uitmaken.
Gebouw waarin oa internationale media zijn gehuisvest gebombardeerd.
Tsja...
- Edited
Sloggi Wat zou het idee zijn, dat er dan minder beelden naar buiten komen van de bombardementen?
Reactie van Israël ligt voor de hand:
Superhandig voor Israël, al die mythische hamasstrijders die in strategische doelwitten schuilen maar nooit gevonden worden.
In dit geval was de eigenaar van te voren ingelicht zodat het gebouw ontruimd kon worden. Dan zullen die 'military assets' dus materialen zijn en geen al of niet mythische strijders.
- Edited
Beelden van in het gebouw, tijdens de ontruiming. Ik vroeg me even af of het wel proportioneel is om het hele gebouw op te blazen, zelfs als er Hamas-activiteiten plaatsvinden. Maar ja, Israël heeft vooralsnog geen "boots on the ground" in de Gazastrook hè. Dan krijg je kennelijk deze moderne oorlogvoering met "precisiebombardementen". Hier lijkt me het spreekwoord wel van toepassing dat als je alleen een hamer hebt, alles eruit gaat zien als een spijker.
Indrukwekkend om te zien. Zowel hoeveel raketten Hamas afvuurt en hoe veel het Iron Dome systeem er onschadelijk maakt.
Vanmiddag om 16.00 Nederlandse tijd gaat de VN-Veiligheidsraad over de kwestie vergaderen.
Momenteel heeft China het roulerend voorzitterschap van de Veiligheidsraad en wil proberen om een motie aangenomen te krijgen waarin beide kanten worden opgeroepen tot een staakt-het-vuren en tot vredesonderhandelingen op basis van de twee-staten-oplossing. Volgens China is het de VS die daarbij tot nu toe dwars ligt.
Ossu Volgens China is het de VS die daarbij tot nu toe dwars ligt.
Op zich niet geheel onaannemelijk, al weten we nog niet helemaal hoe Biden zich op gaat stellen.
Ossu De VS probeerde ook al de bespreking in de veiligheidsraad te voorkomen, China wilde die eergisteren al.
Mensen die van Biden ineens een andere koers verwachtten komen denk ik bedrogen uit.
Ik heb eens wat bij die VN-vergadering meegeluisterd. Enkele opvallende dingetjes:
De Palestijnse MinBuZa richtte zijn pijlen alleen op Israël, geen woord over Hamas
Woordkeus van Israël: "onze hoofdstad Jerusalem"
Woordkeus van de VS: "Israël inclusief de Gazastrook en de Westelijke Jordaanoever"
Het door China voorbereide statement legde behalve een wederzijds staakt-het-vuren eigenlijk alle verantwoordelijkheid voor volgende stappen bij Israël, o.a. ook het stoppen van onteigeningen in Oost-Jerusalem en het stoppen van het bouwen van nederzettingen op de Westelijke Jordaanoever. Het statement werd door meerdere landen (westers en niet-westers) expliciet gesteund. Van de VS heb ik geen expliciete steun gehoord, maar ook geen bagatellisering van Israëlisch gedrag in de geest van "waar twee vechten hebben twee schuld".