Klopkoek Het is bijvoorbeeld meerdere keren bewezen dat de minister zich in het strafproces tegen Wilders heeft gemengd. Hij kan een 'aanwijzing' geven, en dat moet officieel sowieso gemeld en gepubliceerd worden.
Er zijn landen die dit allemaal veel strakker omkaderen. Bijvoorbeeld door de begroting voor vele jaren vast te leggen, of de benoemingen/ontslag niet bij de minister te leggen.
Zoals ik eerder zei: vuil is er overal te vinden. In de zaak-Wilders zijn er inderdaad aanwijzingen dat het ministerie zich bemoeid heeft met de beslissing om Wilders al dan niet te vervolgen. Maar dat is een extreme zeldzaamheid. Het Nederlandse OM is in de praktijk erg onafhankelijk. De minister maakt vrijwel geen gebruik van zijn aanwijzingbevoegdheid (hoewel je zeker kunt twisten over de wenselijkheid van het bestaan van die bevoegdheid). Maar als je met termen als 'klassenjustitie' gaat strooien moet je volgens mij wel meer kunnen noemen dan een individueel incident en bovendien veel meer kijken naar de rechterlijke onafhankelijkheid dan naar de onafhankelijkheid van de aanklagende instantie (die in Nederland formeel gewoon bij de uitvoerende macht hoort).
In internationale lijstjes doet Nederland het vanouds extreem goed op het gebied van judiciële onafhankelijkheid. Volgens de World Justice Project scoort Nederland bijvoorbeeld 5e van 139 landen op het gebied van effectieve controle op de overheid door de rechterlijke macht. Op dezelfde plek plaatst de Wereldbank ons wat judiciële onafhankelijkheid betreft.
De Nederlandse rechtspraak is niet perfect en compleet egalitair, dat zal volgens mij ook niemand zeggen. Maar het is echt ontzettend overdreven om de conclusies die jij trekt, te trekken. Daarmee doe je ook afbreuk aan échte klassenjustitie, grootschalige corruptie, rechterlijke afhankelijkheid etc in anderen landen.