• Politiek
  • Corruptie in Nederland is heel gewoon

Die "Global Corruption Index" bestaat nog maar een paar jaar. De Corruption Perception Index (https://www.transparency.org/en/cpi/1995) bestaat al veel langer. Nederland door de tijd heen:

1995: 9e plaats
2005: 11e plaats
2015: 9e plaats
2020: 8e plaats

Sloggi Wat maakt volgens deze systematiek dat we gezakt zijn?

Ga ik uitzoeken... Ik vermoed het ontbreken van wetgeving en het niet ondertekenen van bepaalde verdragen (of de handtekening weg halen - zie het commentaar van Willeke Slingerland op diverse plekken. Ook een bekend pijnpunt van Zwitserland.

Voor een deel zal het ook zijn dat de relatieve positie achteruit is gegaan, en niet zozeer absoluut. Nederland is het enige land van de EU dat nog niks met de GRECO aanbevelingen heeft gedaan. Dan zakt je positie zonder dat de situatie achteruit is gegaan.

Als ik dit lees vraag ik me eerlijk gezegd af hoe het VK dichtbij of boven ons staat in de laagste corruptie lijstjes.

• Duke replied to this.

Klopkoek

Creatief kersen uitpikken waardoor Nederland een verschrikkelijke plek lijkt natuurlijk. Dat zou jij toch moeten snappen 😉.

Duke Welke kersen zijn er dan nog meer?

In de twee boven genoemde staat het dicht bij elkaar. De CPI wordt het vaakst naar voren gehaald in dit soort observaties en discussies.

• Duke replied to this.

Klopkoek

Weet ik veel welmenend allemaal precies zijn maar jij weet elke keer wel weer ergens iets uit het verband te trekken waardoor Nederland bij jou als bijzonder kut klinkt.

Duke Je bent dus gewoon weer op de zuigtoer. Even lekker stangen, zoals we je kennen.

Dit is het land van Sywert en de vele onderhandse contracten. Dat zal wel de gelijkaardige positie verklaren.

Veel dingen in dit land zijn ook gewoon slecht. Zoals de aantoonbare klassenjustitie, politieracisme en dat ministers zich direct in strafzaken mengen.

Klopkoek Veel dingen in dit land zijn ook gewoon slecht. Zoals de aantoonbare klassenjustitie, politieracisme en dat ministers zich direct in strafzaken mengen.

Het is natuurlijk wel waar dat als je specifieke incidenten gaat benoemen, die over elk land op de corruptie-index te vinden zijn. In elk land zijn veel dingen slecht. Wat niet wil zeggen dat het niet de moeite waard is om die te benoemen en het land te verbeteren, maar het wil ook niet zeggen dat het land door en door corrupt is. Als je termen gebruikt als "het door boeven en klassejustitie geleide Nederland" wek je die indruk ten onrechte wel, vind ik.

tsjok Ik noteer dat duke geen bewijzen of voorbeelden kan aandragen waar het VK stukken corrupter wordt ingeschaald. Dat gegeven verbaast mij wel ja.

Drie keer zo hoge kans om als verdachte te worden aangemerkt in het geval van minderheden (bij vergelijkbaar vergrijp) ruikt zeer sterk naar klassenjustitie, vooral gezien de directe invloed en macht van de minister (wat dan wordt weggemoffeld), maar ieder zijn mening.

Klopkoek Dat is jouw uitleg. Ik denk dat je het eerder moet zoeken in institutioneel racisme en slechte begeleiding en voorziening van (eerste- of meergraads) migranten, waardoor die buitenproportioneel vaak tot de sociale en economische onderklasse behoren en die komt sowieso vaker in aanraking met justitie. Dat is zeker zeer problematisch - sterker nog, ik zie het als een van de grootste maatschappelijke problemen - maar heeft met corruptie weinig te maken.

Overigens zie ik etnisch profileren door de politie óók als een ernstig probleem wat wel tot meer verdachten uit minderheidsgroepen kan leiden, maar wederom, dat is geen corruptie.

Klopkoek de directe invloed en macht van de minister (wat dan wordt weggemoffeld),

Tevens benieuwd hiernaar. Wat voor directe invloed en macht op strafprocessen door de minister zie jij?

tsjok Tevens benieuwd hiernaar. Wat voor directe invloed

Het is bijvoorbeeld meerdere keren bewezen dat de minister zich in het strafproces tegen Wilders heeft gemengd. Hij kan een 'aanwijzing' geven, en dat moet officieel sowieso gemeld en gepubliceerd worden.

Er zijn landen die dit allemaal veel strakker omkaderen. Bijvoorbeeld door de begroting voor vele jaren vast te leggen, of de benoemingen/ontslag niet bij de minister te leggen.

Let wel: er zijn nog steeds minimaal 150 landen op de wereld die er slechter aan toe zijn (waar de Mallorca kopschoppers sowieso vrijuit gaan en met het bewijsmateriaal/onderzoeksproces wordt gespeeld zonder dat we erachter komen).

Maar itt de vele zelffelicitaties moet het (ooit correcte) beeld van een zuiverder land dan Duitsland, VK of Vlaanderen misschien bijgesteld worden.

Dat is niet alleen een kwestie van verslechtering, zeker niet, maar ook door stilstand, waardoor de relatieve positie achteruit gaat.

Vervolgens stroomt dan het water naar het laagste punt.. Een 'wet' in de (internationale) misdaad en corruptie.

tsjok Als je termen gebruikt als "het door boeven en klassejustitie geleide Nederland" wek je die indruk ten onrechte wel, vind ik.

Boeven: een aantal van de dominante VVDers zijn - en dat is een populistisch woord - boeven, gericht op netwerken en rent seeking. Tot fraude met hele stapels stembiljetten aan toe (Van Reij, kwam er wel heel makkelijk mee weg...). Internationale experts schatten de partij dan ook als zéér rechts in ('ches database'), rechtser dan de Engelse conservatieven zelfs of de Duitse FDP.

Klassenjustitie: het plan (en de huidige realiteit) om bepaalde postcodes harder te straffen voor hetzelfde vergrijp. Er wordt soms gedaan alsof institutioneel racisme (het bestaan wordt door het kabinet ontkent) niet de bedoeling is, een foutje in het systeem, maar dat is het helaas wel. Zie ook de diverse opmerkingen van Teeven.

Klopkoek Het is bijvoorbeeld meerdere keren bewezen dat de minister zich in het strafproces tegen Wilders heeft gemengd. Hij kan een 'aanwijzing' geven, en dat moet officieel sowieso gemeld en gepubliceerd worden.

Er zijn landen die dit allemaal veel strakker omkaderen. Bijvoorbeeld door de begroting voor vele jaren vast te leggen, of de benoemingen/ontslag niet bij de minister te leggen.

Zoals ik eerder zei: vuil is er overal te vinden. In de zaak-Wilders zijn er inderdaad aanwijzingen dat het ministerie zich bemoeid heeft met de beslissing om Wilders al dan niet te vervolgen. Maar dat is een extreme zeldzaamheid. Het Nederlandse OM is in de praktijk erg onafhankelijk. De minister maakt vrijwel geen gebruik van zijn aanwijzingbevoegdheid (hoewel je zeker kunt twisten over de wenselijkheid van het bestaan van die bevoegdheid). Maar als je met termen als 'klassenjustitie' gaat strooien moet je volgens mij wel meer kunnen noemen dan een individueel incident en bovendien veel meer kijken naar de rechterlijke onafhankelijkheid dan naar de onafhankelijkheid van de aanklagende instantie (die in Nederland formeel gewoon bij de uitvoerende macht hoort).

In internationale lijstjes doet Nederland het vanouds extreem goed op het gebied van judiciële onafhankelijkheid. Volgens de World Justice Project scoort Nederland bijvoorbeeld 5e van 139 landen op het gebied van effectieve controle op de overheid door de rechterlijke macht. Op dezelfde plek plaatst de Wereldbank ons wat judiciële onafhankelijkheid betreft.

De Nederlandse rechtspraak is niet perfect en compleet egalitair, dat zal volgens mij ook niemand zeggen. Maar het is echt ontzettend overdreven om de conclusies die jij trekt, te trekken. Daarmee doe je ook afbreuk aan échte klassenjustitie, grootschalige corruptie, rechterlijke afhankelijkheid etc in anderen landen.

Klopkoek Ja, alle VVD'ers zijn boeven. Gelukkig wordt ons land niet geregeerd door VVD'ers.

En harder te straffen op basis van postcode gebeurt simpelweg niet in Nederland. Je moet Dijkhoffs domme proefballonnetje niet opblazen tot een realiteit. Institutioneel racisme bestaat uiteraard wel, onderbouwen dat dat door het kabinet beoogd is is dan weer erg dubieus.

Als je onder klassenjustitie etnisch profileren schaart dan kun je wel degelijk van een patroon spreken. Werkwijze van de marechaussee, toeslagenaffaire. Hierboven werd ook al het onderzoek aangehaald waaruit blijkt dat minderheden voor hetzelfde vergrijp zwaarder worden gestraft. Volgens mij is in dat onderzoek gecorrigeerd voor sociaaleconomische factoren en hogere incidentie.

Dus de claim is ook weer niet helemaal uit de lucht gegrepen.

(Volgens mij zijn we het ook niet zozeer oneens maar is deze post meer aanvullend)

En hoe het CDA Limburg jarenlang heeft bestuurd durf ik ook wel institutionele corruptie te noemen.