Eens kijken of ik later vandaag nog tijd heb voor wat toffe Krautrock platen.
Muziekjaar 1971
De belangrijkste plaat wordt vergeten:
- Edited
Het valt me sowieso op dat er vrij veel mensen twee albums uit hebben gegeven. O.a. Elvis , Cash, Streisand, Dolly Parton, Carole King, Elton John, Miles Davis & Carly Simon kwamen ook met meerdere albums. Elvis had er zelfs 5 (incl. 2 verzamelalbums). En dan heb je ook nog Crosby, Stills, Nash & Young die eigen platen maakten en ook als band (al was dat een live album).
Ik ben trouwens ook nog Billy Joel vergeten als debutant.
Ik heb een spotify-playlistje met gasgeefnummers: licht opzwepende rockmuziek die me energie geeft. En daar staat deze in uit 1971:
Bizarre figuren in die band trouwens.
Heerlijk topic, ik heb alleen nog maar goede muziek genoemd zien worden.
Mijn bijdrage is voorspelbaar gezien mijn UI:
Ik ben fan van seventiesmuziek en word helemaal blij van dit topic
Dan voeg ik nog wat extra prog toe.
Het album Yes - Fragile hoort wel bij één van mijn favorieten:
Dit Nederlandse succes kun je eigenlijk ook niet vergeten
PolitiekGeaard Dit Nederlandse succes kun je eigenlijk ook niet vergeten
Ik wou dat ik dat wel kon.
PolitiekGeaard Yes, fantastisch. Van die lekkere eindeloze nummers en toch geen jazz, kan ik van genieten.
En Jan Akkerman en Thijs van Leer zijn ook wel legendarisch, ja.
- Edited
Linus Fantastisch album, misschien is het een beetje ondergesneeuwd door Joni Mitchell die later dit jaar met Blue kwam; een album met een nog grotere impact op het genre.
Ik heb jaren geleden een keer een boek gelezen dat hier onder meer over ging. Het was een soort drieweg-biografie met ook Carly Simon er nog bij. Ik kan me vooral nog herinneren hoe onvoorstelbaar jong Carole King was toen ze veel van die bekende nummers schreef. Will You Love Me Tomorrow schreef ze geloof ik toen ze nog geen 18 was en zwanger. Tapestry verscheen pas jaren later. Joni Mitchell werd ook al jong moeder, maar moest dat kind min of meer gedwongen weggeven.
Als je van de muziek houdt, voegt het boek best veel kleur toe. Het heet Girls Like Us en toen ik de titel net opzocht las ik dat Joni Mitchell het zelf maar niks vond om op een hoop gegooid te worden met de andere twee.
- Edited
Mag ook niet ontbreken: Led Zeppelin. Stairway to Heaven is ook uit 1971, maar dat is een kutnummer. Deze niet:
- Edited
Bedacht me dat ik nog wat zwarte artiesten vergeten was:
(Fela Kuti bracht in 1971 zelfs 5 platen uit)
Veel te genieten hier.
- Edited
Dwersdriever Als je van de muziek houdt, voegt het boek best veel kleur toe. Het heet Girls Like Us en toen ik de titel net opzocht las ik dat Joni Mitchell het zelf maar niks vond om op een hoop gegooid te worden met de andere twee.
Dank je voor de tip.
En klopt, Joni Mitchell schaarde zichzelf eerder onder de groep waartoe Bob Dylan en Leonard Cohen behoorden. In deze periode was ze sowieso bezig om niet te eindigen als 'typische vrouw'. Ze verliet Graham Nash dan ook omdat ze bang was te eindigen als huisvrouw.
En met teksten als:
I'm so hard to handle,
I'm selfish and I'm sad.
Now I've gone and lost the best baby
That I've ever had.
is het ook wel duidelijk dat ze zichzelf nogal in de weg zat.
En op Blue staat inderdaad ook het nummer over de adoptie van haar kind.
Child with a child pretending
Weary of lies you are sending home
So you sign all the papers in the family name
You're sad and you're sorry, but you're not ashamed
Little green, have a happy ending
Over The Hollies, met Graham Nash, staat een aardige en lange documentaire op Amazon Prime. Maar dat speelt zich grotendeels ruim voor 1971 af.
Van de vier originele leden van de Cranberries werden er drie geboren in 1971, waaronder Dolores O'Riordan. Alleen Mike Hogan was twee jaar jonger dan de rest.
Andere muziek-van-1971-geboortes:
Dus, ehhh... Van een wat minder niveau dan de eerder genoemde artiesten. Ook noemenswaardig is Max Martin, een naam die je misschien niet veel zegt. Martin heeft ongeveer alle pophits van de afgelopen 2 decennia geschreven en er zijn maar twee mensen die méér nummer 1-hits hebben geschreven dan hij, namelijk Lennon en McCartney.