Precies 50 jaar geleden kwam Tapestry van Carole King uit, mooi moment dus om even bij stil te staan bij het muziekjaar 1971. 1971 was immers ook o.a. het jaar van Pearl (Janis Joplin), What's Going On (Marvin Gaye), Blue (Joni Mitchell), Imagine (John Lennon) & Sticky Fingers (The Rolling Stones). En in dat jaar kwam ook Ain't no Sunshine (Bill Withers) uit. Cher ging solo met Gypsys, Trams & Thieves terwijl Tina en Ike nog samen Proud Mary opnamen. The man in black bracht Man in Black uit en Elton John kwam met Your Song op de proppen.
O.a. Carly Simon, Rita Coolidge & Earth, Wind & Fire debuteerden met hun eerste album. 1971 is ook het ontstaansjaar van The Eagles, McCartney begint met de Wings en Sister Sledge ziet het daglicht. Monaco won het Songfestival met Un banc, un arbre, une rue en voor de musical fans: Jesus Christ Superstar en de film Fiddler on the Roof kwamen uit.
Ik heb er even over nagedacht om de Platenclub nieuw leven in te blazen voor dit topjaar. Maar ik weet niet of dat gaat werken, de afgelopen ronde ging immers vrij moeizaam. Dus dan maar een topic waar iedereen die wil even stil kan staan bij de fantastische muziek uit 1971.
En laat ik dan maar beginnen met Tapestry:
YouTube
Fantastisch album, misschien is het een beetje ondergesneeuwd door Joni Mitchell die later dit jaar met Blue kwam; een album met een nog grotere impact op het genre. Maar Tapestry staat vol mooie nummers en Kings stem is heerlijk om naar te luisteren.