Sloggi Maakt het dan niet alleen maar aantrekkelijker en gemakkelijker om de boel te overstromen met bots? Met centrale platforms kun je nog centraal moderatiebeleid voeren. Dat is ook een tijdje gebeurd bij bijvoorbeeld Twitter.
Geen idee wat technisch gezien alle mogelijke gevolgen zijn. Het decentrale aspect is wat mij betreft vooral aantrekkelijk zodat het platform echt publiek bezit wordt.
Je hebt bijvoorbeeld games waarbij multiplayer enkel kan worden gespeeld op officiële servers die door de uitgever worden beheerd. Als deze op enig moment de stekker eruit trekt, is het gedaan met de online-activiteiten. Daarentegen heb je ook games met een decentrale aanpak, waarbij iedereen in staat is om een pc eenvoudig om te toveren in een server.
Voor een sociaal platform kan ik me voorstellen dat er enkele grote door een non-profit beheerde servers zijn, maar mensen ook in staat worden gesteld om hun eigen nodes en op te zetten. Verificatie van de identiteit zou via een bepaalde plugin lopen. Hosts van nodes kunnen er dan uiteraard voor kiezen om die uit te schakelen, maar als eindgebruiker kun je er dan uiteraard voor kiezen om de niet-geverifieerde content weg te filteren (idealiter is dat standaard). Datzelfde geldt wat mij betreft voor de mogelijkheid tot centrale moderatie.