Eur Toch kun je denk ik maar moeilijk ontkennen dat een smartphone in het algemeen, maar zeker sociale media, vaak nogal verslavend zijn. Dat is ook niet heel gek, het is immers voor een best groot deel het verdienmodel van een dienst als Instagram om mensen zo lang en vaak mogelijk terug te laten komen. Als jij hier oprecht kunt beweren dat je nog nooit in een gesprek hebt gezeten met iemand die bijvoorbeeld doodleuk facebook ging checken, dan ben je denk ik wel redelijk uniek.
De vergelijking met elektriciteit gaat daarom ook mank, want je kunt elektriciteit niet 'gebruiken' op zichzelf, in tegenstelling tot je smartphone. Er is niemand verslaafd aan elektriciteit en er zijn zéker wel mensen verslaafd aan sociale media. Er zijn talloze apps (en zelfs fysieke gadgets) om mensen minder hun telefoon te laten gebruiken en wederom niet zonder reden.
Persoonlijk merk ik zeker dat mijn smartphone verslavend werkt, en dan met name in het opzoeken van van alles en nogwat en in het (zeer vaak per dag) lezen van nieuwssites. Toen ik merkte dat er mensen in mijn omgeving daar soms last van hadden ben ik er beter op gaan letten en dat is wel een positieve verandering geweest.