Dwersdriever
Ja, eens.
Maar met de oligarische aard van de VS bedoel ik het belang van (individueel) vermogen in de politiek arena. Je moet een flinke zak geld meenemen of weten op te halen om een beetje serieus campagne te kunnen voeren. Idealiter al met de nodige politieke connecties en banden met de media. Als ik de Amerikaanse presidentsverkiezingen van de afgelopen 20 jaar bekijk hebben we één miljardair (die 3 keer meedeed), in ieder geval drie kandidaten met een 100M+ vermogen, en met Bush en Clinton zou ik zeggen: ook de nodige connecties.
Met geld koopt men media en politiek, om meer geld te maken. Media zijn geen middel om te informeren, maar om de publieke opinie te sturen om daar de politieke vruchten van te kunnen plukken. Politiek is geen manier om een betere wereld te maken en het algemeen belang te dienen, maar om er rijker van te worden en de belangen van de jouwe te dienen.
Er zijn ook zat aanwijzingen dat er flink wordt gehandeld met voorkennis door verschillende vooraanstaande politici en er lekker wordt verdiend aan wat lobbyisten.
Al met al genoeg om bijzonder cynisch naar de Amerikaanse politiek te kijken. Ik zie het niet al te hoopvol tegemoet.