Weet niet of het hier elders al aan de orde is gekomen, maar gister is op klaarlichte dag midden in Manhattan de CEO van een van 's lands grootste (en meest beruchte?) zorgverzekeraars door z'n pens geschoten.
Ik zat een beetje de algemene tendens op het Amerikaanse gedeelte van het internet te peilen, en moet zeggen dat het lijkt alsof een dergelijke actie niet direct op onbegrip kan rekenen. Het bedrijf in kwestie, en dan met name de CEO, wordt verweten te profiteren van het leed en de dood van haar verzekerden. De verzekeraar in kwestie had een zeer hoog afwijzingspercentage wanneer het aankomt op zorgdeclaraties.
Gezien het totaal uit de hand gelopen Amerikaanse zorgstelsel betekent een dergelijke afwijzing in veel gevallen vrijwel letterlijk een doodsvonnis. Dat terwijl de verzekeraar gigantische winsten draait en de CEO in kwestie een jaarsalaris van zo'n 50 miljoen opstreek. De vraag wie er allemaal een motief zou kunnen hebben laat zich dan ook beantwoorden met "een niet verwaarloosbaar percentage van de Amerikaanse bevolking".
Natuurlijk kan ik geweld niet goedpraten. Maar ik kan me de frustratie die door talloze Amerikanen (of mensen in het algemeen) wordt gevoeld over de vermogensongelijkheid en de daaruit voortvloeiende pijnlijke gevolgen goed voorstellen. Het idee dat zo'n CEO van een zuiver commerciële zorgverzekeraar (die feitelijk niets toevoegt aan het zorgstelsel!) miljoenen per jaar binnenharkt door jouw kind/partner/ouders/vriend een levensreddende behandeling te ontzeggen maakt dat zo iemand natuurlijk ook een eenvoudig mikpunt voor die frustratie wordt.
Ik heb wat beelden gezien van de moord, en moet zeggen dat het redelijk professioneel oogde. Schutter komt kalm aangelopen, trekt een pistool met flinke demper, schiet een paar keer op de CEO (onduidelijk is of het pistool tussentijds nog een keer blokkeert of dat het een bolt-action pistool is: maar schutter laadt kalm door en schiet weer), steekt rustig de straat over, en jogt dan in tegengestelde richting weg van de plaats delict. Geen overemotioneel gedoe, gewoon in koelen bloede.
Diezelfde dag maakte een andere grote zorgverzekeraar bekend "extra" anesthesie niet meer te vergoeden. Mocht je operatie iets uitlopen, dan moet je dus gewoon uit eigen zak bijbetalen voor de extra anesthesie. Kan me voorstellen dat de CEO van dat bedrijf de persoonlijke beveiliging nu ook wel iets heeft opgeschroefd.