tsjok
Ja, dat de data wordt vergaard door een bedrijf waar de Chinese overheid (toch een concurrerende - zo niet vijandige - mogendheid) een dikke vinger in de pap heeft vind ik op zich een redelijk argument. Maar waarom specifiek TikTok, en niet al die andere Chinese apps. Met name de categorie "meuk-verkopers", als Temu en AliExpress, genieten grote populariteit in westerse landen. Daarvoor zou eenzelfde argument kunnen worden gemaakt.
Ik denk dat de vrees voor buitenlandse beïnvloeding ook een rol speelt. De TikTok-jugend die door een China-centrisch algoritme content wordt voorgeschoteld is natuurlijk een spookbeeld voor de patriottistische Amerikanen. Zeker wanneer je thuis gewoon Free Speech® hebt van Elon Musk's Twitter. Dat platform zal natuurlijk nooit moedwillig door haar eigenaar worden gebruikt om het publieke debat te sturen of beïnvloeden.
Vind ook de slagvaardigheid van de Amerikaanse overheid in dezen opvallend. Vermogensongelijkheid, wijdverspreide drugsproblematiek, een voor velen nagenoeg ontoegankelijk zorgstelsel, oligargische machtsconcentraties, vuurwapenproblematiek, toenemende bestaansonzekerheid, klimaatproblematiek, globale spanningen: daar wordt mondjesmaat eens iets tegen geprobeerd. Maar wanneer het op het verbannen van een sociaal media-platform aankomt heeft men wel binnen de kortste keren de neuzen dezelfde kant op staan.
tsjok Het is wel saillant dat niemand Tiktok heeft overgenomen, terwijl je zou zeggen dat een Amerikaanse Tiktok-licentie werkelijk een fortuin waard is.
Ik dacht aanvankelijk ook dat het aanstaande TikTok verbod een verkapt cadeautje was voor Musk dan wel Zuckerberg voor het kontkussen van Trump. Maar kennelijk zien ook de democraten wijsheid in de ban van TikTok.