Myst Ik denk dat de hele situatie omtrent Groenland veel te veel beschouwd wordt alsof psychopaten als Miller het voor het zeggen hebben. Er ligt inderdaad wel degelijk een strategie omtrent Groenland, maar dat is geen militaire veroveringsstrategie. Dat is meer een beïnvloedingsstrategie in de hoop dat de bevolking van Groenland zich uiteindelijk liever aansluit bij de VS dan bij Denemarken. En dat is wat mij betreft ook gewoon aan de bevolking van Groenland zelf.
Het is natuurlijk zonder meer waar dat de regering van Trump een fundamenteel andere houding jegens "bondgenoten" heeft dan voorgaande regeringen in de zin dat dreigen met intrekken van steun of invoeren van heffingen eerder norm dan uitzondering zijn.
En er is veel minder respect voor internationaal recht in de vorm van het domweg torpederen van boten in internationale wateren zonder enige justificatie.
Dat soort zaken zijn wel duidelijk fundamentele koerswijzigingen. Wel koerswijzigingen die verder niet direct heel breed worden gedragen in de VS, maar op het conto van de MAGA-mafkezen in dit kabinet komen. En dat is ook ergens wel de reden dat veel bondgenoten (afgezien van het feit dat ze zich vrij afhankelijk van de VS hebben gemaakt) niet direct de volle confrontatie aangaan. Over 10 maanden krijgen we de eerste indicatie over hoe de Amerikaanse bevolking erin staat. De huidige opstelling van de VS hoeft zeker niet het nieuwe normaal te zijn.
Kijk, ik heb natuurlijk ook niet de wijsheid in pacht en misschien gaat het nog wel écht escaleren, maar al het militair optreden van de VS onder Trump kent legio precedent. Het annexeren van Groenland kent absoluut geen recent precedent in mijn ogen, laat staan oorlog met Canada of Mexico.