Heb een beetje nagedacht over wat nu voor mij het belangrijkste punt van dit alles is. Ik denk dat we kunnen stellen dat het concept van soevereine staten op sterven na dood is. Je hebt nu het idee gerechtvaardigd dat er enkel een paar Grote Spelers zijn die de kleinere landen de facto besturen - en er niet bang voor zijn om dat letterlijk zo aan te kondigen. Zodra er iets gebeurt dat de Grote Spelers niet zint kunnen ze een onwelgevallige leider weghalen en iemand installeren die hen wel zint. Zodra je iets hebt dat de Grote Speler wil hebben, moet je het afstaan of als onwelgevallige leider worden aangemerkt.
Daarmee is ook de democratie in een groot deel van de wereld dood. Immers: de leiders van kleinere kunnen zich niet langer richten op de belangen van de bevolking die zij besturen. Zij moeten zich immers schikken naar de belangen van de Grote Spelers, op straffe van militair ingrijpen en verwijdering.
En als alles van waarde dat je hebt simpel kan worden afgepakt door een Grote Speler, waarom zou je dan überhaupt nog investeren? Welke leider van een kleiner land staat er nu nog te juichen wanneer een grote voorraad zeldzame mineralen of olie wordt gevonden? Levert enkel buitenlandse aandacht op.
Kortom: ik vind het een zeer problematische, maar helaas geen onverwachte, ontwikkeling. Ouderwets imperialisme, met een extractieve absolutist aan het topje van de piramide.