trein
Volgens mij is het beschieten van een rijdend voertuig sowieso slechts bedoeld als ultiem redmiddel. Niet alleen is het over het algemeen lastig richten, maar als je raak schiet levert het ook nog eens een stuurloos voertuig op - met alle mogelijke gevolgen van dien.
Van wat ik zo snel even (ongewenst) aan beelden voorbij heb zien komen ben ik, met mijn zeer beperkte kennis van zaken, van mening dat de agent prima opzij had kunnen stappen/springen. Als je voldoende tijd hebt om een pistool uit het holster te halen en tweemaal gericht te schieten, moet een stapje op zij ook lukken, zou mijn nuchtere instelling zijn.
Tegelijkertijd besef ik dat de VS een cultuur heeft waarin vuurwapengeweld veel dichter aan het oppervlak ligt, de gemeenschapszin minimaal is, paranoïde zijn normaal is, en iedere halve gare met een week of zes training een badge en pistool krijgt. En als je geen zes weken training kan doorstaan moet je het zonder badge stellen. Er worden daar dagelijks mensen doodgeschoten door de politie en mensen die zich op zelfverdediging beroepen. En dat past volledig in het culturele kader en wordt door Amerikanen zelf kennelijk nauwelijks als probleem ervaren.
Ben het volledig met je eens dat de reactie van de autoriteiten een van de meest zorgwekkende aspecten is. Ik zag een citaat voorbijkomen waarin de vice-president verklaarde dat ICE-agenten onder volledige immuniteit zouden werken. Reken er dan maar op dat "eerst schieten, dan eens verder kijken" de nieuwe modus operandi wordt.
Maar daarbij vind ik ook de wijze waarop iedereen en zijn moeder direct een mening klaar heeft over het incident een zorgwekkende trend. Het lijk is nog niet koud en het internet ontploft langs de polarisatiebreuklijnen waarbij iedere kant net dat framepje uit de videobeelden knipt om het gewenste narratief kracht bij te zetten. Waarbij ik me met name zorgen maak om de conservatieven die de reet likken van ICE omdat ze een stijfje krijgen van witte mannen die bruine mensen en "libruls" in elkaar stampen en doodschieten. Wonderbaarlijk hoe snel men van "Don't Tread On Me" naar "Ja, dan had je maar meteen moeten luisteren naar de autoriteit!" is gegaan aan die zijde van het politieke spectrum.