Eur Zie de Senaatsregels.
https://www.rules.senate.gov/rules-of-the-senate
Het is redelijk ingewikkeld maar waar het op neerkomt is dat de limiet van 60 zetels om de beraadslaging te sluiten niet geldt voor het aanpassen van de regels van de senaat zelf (zie artikel XXII lid 2), daarvoor geldt tweederde van alle aanwezigen. Om de filibuster formeel te wijzigen is een wijziging van artikel 22 nodig, dus die tweederde 'supermajority'. En inderdaad, dit is ook gebeurd in 1975 toen het huidige systeem van Cloture (dat wil in de praktijk zeggen niet meer gedurende de tijd van de filibuster hoeven spreken) is ingevoerd.
De 'nuclear option', zoals het genoemd wordt, is een mechanisme om daaromheen te werken maar is staatskundig dubieus (wat ook een van de argumenten van tegenstanders is). Wat er dan gebeurt is heel kort gezegd dat er een ordepunt wordt aangebracht dat tegen de regels van de Senaat in gaat. Dat ordepunt kan in een gewone meerderheid worden aangenomen waarmee dus precedent wordt geschapen dat de Senaat haar eigen regel niet volgt, daarmee de regel buitenspel zettend.
Voor zover ik het begrijp kan de nuclear option niet gebruikt worden om specifiek de cloture terug te draaien en de talking filibuster weer in te voeren.