Trump heeft twee keer niet de popular vote gewonnen. Na alles wat er de afgelopen vier jaar gebeurd is kan ik mij niet voorstellen dat hij aan support heeft gewonnen. De enige reden om aan te nemen dat hij de popular vote nu wel wint is omdat de polls dat zeggen. De polls hebben sowieso moeite om de echte support voor Trump in te schatten. Ergens moet er gecompenseerd worden voor dat feit, en buiten dat de polls zeggen dat hij de popular vote kan winnen is er geen echte indicator dat hij aan steun wint. Ik hoop (en denk) dat er een behoorlijke overrepresentatie van Trump-support in de polls zit, en dat het helemaal niet zo spannend wordt als dat het nu lijkt. We hebben de coup gehad, het terugdraaien van Roe v. Wade, de overige problemen met de Supreme Court en Project 2025 die het anti-Trump-sentiment aan hebben gewakkerd. Dit zijn allemaal zaken waarvan een grote meerderheid van de Amerikanen aangeeft het niet mee eens te zijn. ik geloof er in elk geval niet in dat de mensen die Trump niet steunen massaal thuis zullen blijven.
Ik wil geen Klopkoek zijn, maar er is echt een probleem met ons medialandschap. We hebben maandenlang moeten toekijken hoe elke verspreking van Biden breed werd uitgemeten, maar ondertussen kan Trump geen coherente zin formuleren. Dat wordt volkomen buiten beschouwing gelaten in veel media. Ook in Nederland wordt er hard gewerkt aan het beeld dat Harris en Trump gelijkwaardige tegenstanders zijn. Dat het spannend is, is niet de verdienste van Trump of een zwaktebod van de Democraten. Hij wordt in het zadel geholpen door media die weigeren om Trump te benoemen voor wat hij is: een brabbelende oude gek met fascistische denkbeelden. In plaats daartvan wordt er van alles gedaan om, zoals @mono zegt, allerlei uitspraken van hem weg te rationaliseren.
Hoe dan ook: ik ben minder pessimistisch. Ik was eerst sceptisch over de kansen van Harris, maar ik denk dat de popular vote makkelijk gewonnen wordt. Het echte probleem komt daarna, als er staten zijn die de uitslag weigeren te erkennen omdat er Trumpgekkies in de election boards zitten, en de eindeloze reeks aan rechtszaken die zal volgen. Met als horrorsluitstuk de totaal corrupte Supreme court die Trump de hand boven het hoofd zal houden.