janneke141 In mijn beleving correleert het zijn van extreem religieus ook met ontvankelijkheid voor de meest bizarre complottheorieën en laat de VS nou net een (voor Westerse begrippen) heel religieus land zijn. Tel daarbij op dat het echt een enorme loopgravenoorlog is geworden daar en de opkomst desondanks relatief laag blijft en je hebt de huidige situatie.
Bovendien wordt ook veel van zijn gedrag en uitspraken vrij makkelijk weggerationaliseerd. In z'n eerste termijn is de wereld natuurljik niet vergaan dus zo'n vaart zal het allemaal wel niet lopen volgens de wat minder gehersenspoelde kiezers die desondanks toch op hem stemmen. Maar ik vrees er toch echt voor dat veel van de checks and balances zijn verdwenen in de vorm van een Republikeinse partij die nog enigszins weerstand bood en kabinetsleden / medewerkers die nog grotemensenopvattingen had en er niet enkel zaten omdat ze slaafse Trumpvolgers waren.
Qua uitkomsten zie ik het net als Tsjok niet heel positief in. In de ongewogen peilinggemiddelde van RCP staat ie zelfs in de popular vote nipt voor, in de gewogen gemiddelden van b.v. FiveThirtyeight, Silver of de Economist heeft Harris een nipte voorsprong, maar als daar ook maar een kleine structurele afwijking in zit, dan gaan alle swing states met gemak naar Trump.
Sterker nog, Harris heeft ook het nadeel dat de verdeling van de kiesmannen zo is, dat ze eigenlijk meer marge nodig heeft om de swing states binnen te harken dan Trump.
Een tweede termijn van Trump zie ik niet heel positief in. Z'n eerste termijn was in geopolitiek gezien veel rustiger vaarwater en helaas heeft Europa de rol van de VS nog verre van overgepakt voor wat betreft leiderschap op dat vlak.
Ook economisch gezien valt er veel schade aan te richten. Hoewel de economie in de VS zelf geweldig draait, is dat in Europa veelal niet het geval en daar gaat chaos, instabiliteit en het verder verstoren van internationale handel zeker niet bij helpen.