Het houdt niet op, niet vanzelf.
De toeslagenaffaire en val kabinet Rutte-III
Sloggi Toevallig net zitten lezen.
De enkele keer dat er wel subsidie werd toegekend, werd het teruggevorderd, zegt Feiner. "Het bezwaar daarover werd afgewezen door de Raad van State, want die vond het niet onredelijk dat een burger zelfredzaam moet zijn in zaken tegen de overheid."
Je kunt dit bijna niet meer anders zien dan een grootschalige samenzwering van de overheid tegen de burger. Dit kan toch echt niet.
Wat een criminele teringbende is onze overheid zeg... om moedeloos van te worden.
Of je even zelfredzaamwil gaan zijn tegen de overheid die selectief informatie kan achterhouden die je nodig hebt, en oneindig middelen kan inzetten die jij niet hebt. Succes.
Ik ben als liberaal een groot voorstander van eigen verantwoordelijkheid en zelfredzaamheid, maar in deze vorm slaat het nergens op. Helaas is deze manier van zakendoen door de overheid nog steeds geen groot ding in de verkiezingscampagne.
janneke141 . Helaas is deze manier van zakendoen door de overheid nog steeds geen groot ding in de verkiezingscampagne
Triest maar waar...
Duke Toch snap ik niet zo goed waarom niet. Bij VVD en CDA zit deze manier van politiek bedrijven de afgelopen 20 jaar wel in het bloed, maar voor de andere partijen is dit toch prijsschieten?
- Edited
janneke141 Dit is een automatisch gevolg van jarenlange Elsevier en Telegraaf artikelen over ''activisten' die procederen tegen de overheid, op kosten van de staat. (of tegen multinationals, die soms zelfs nog groter/machtiger zijn dan staten - bijvoorbeeld gemeten naar BNP-omvang)
Sloggi Nou ja, sorry hoor. Maar wat een gemaakte ophef dit.
De NOS en RTL doen voorkomen dat deze mensen "rechtsbijstand is ontzegd". Alsof ze er eigenlijk recht op hadden, maar toch besloten is dat niet te verlenen. Wéér een schandaal. Dat is helemaal niet waar.
Dit is gewoon uitvoering van de wet. Op basis van de regels heb je nooit recht op toevoeging bij een geschil met de belastingdienst van feitelijke aard tenzij dat extreem juridisch complex is (wat de zaken rond de kinderopvangtoeslag helemaal niet zijn). Al een jaar of tien wordt de sociale advocatuur steeds verder uitgekleed en dat is inderdaad een schande, maar niet omdat nu deze ouders genaaid worden. Dat ze genaaid worden is expres, het idee is dat ze minder geld kosten. Daar waarschuwt de advocatuur al jaren voor, ze hebben zelfs (vrij uniek) al twee keer gestaakt.
En dan gaat een partij als de ChristenUnie nu verontwaardigd lopen doen! Die hebben het regeerakkoord in 2017 ondertekend waarin stond dat de regering ging voor "vernieuwing van het stelsel van gesubsidieerde rechtsbijstand met het oog op een betere budgettaire beheersbaarheid". Lees: bezuiniging.
Dit is net als met de hardheidsclausule in de kinderopvangtoeslag zelf. Afgezien van wat experts in het veld kraait er geen haan naar en als het beleid dan precies blijkt te doen in de praktijk wat het in theorie zou moeten doen reageert men verbaast. Echt heel kwaad kan ik hierom worden.
janneke141 Je kunt dit bijna niet meer anders zien dan een grootschalige samenzwering van de overheid tegen de burger. Dit kan toch echt niet.
Dit is wat 'de burger' wil. Dat is de pijnlijke waarheid. Of in elk geval interesseert het de burger niet genoeg om er iets aan te (laten) doen.
- Edited
tsjok Dat weet ik en dat staat ook (in bedekte termen) in het artikel. Maar dan kan ik er nog steeds boos om worden. Juist als overheid moet je beseffen in wat voor een machtspositie je verkeert en moet je burgers in de gelegenheid stellen zich te weren tegen je besluiten. En die mogelijkheden worden inderdaad meer en meer uitgekleed waardoor de verhouding tussen burger en overheid steeds meer uit het lood raakt.
En het is in mijn ogen geen toeval dat opnieuw een VVD-bewindspersoon hier op het moment dagelijks mee bezig is.
Sloggi Maar dan kan ik er nog steeds boos om worden. Juist als overheid moet je beseffen in wat voor een machtspositie je verkeert en moet je burgers in de gelegenheid stellen zich te weren tegen je besluiten.
Nou ja, ik snap dat je het vervelend vindt om te horen. Ik neem jou persoonlijk ook niet iets kwalijk of zo. Maar de NOS en RTL kwamen niet met krantenkoppen toen dit beleid stapje voor stapje werd ingevoerd. En er is nu nog steeds en de afgelopen 10 jaar constant een parlementaire meerderheid voor geweest. In die tijd wordt iedereen die een belastingconflict heeft hierdoor getroffen. Maar ja, die zijn niet mediageniek natuurlijk. En nu omdat iedereen op die toeslagenaffaire let komt RTL ineens met 'Grof schandaal' en buitelen de boze kamerleden over elkaar. Het is zo vreselijk gratuit en schijnheilig.
Dat deze ~ 10.000 gedupeerden van de kinderopvangtoeslagaffaire geen rechtsbijstand verleend is is mijns inziens niet het schandaal. De prioriteit ligt dan echt verkeerd.
- Edited
janneke141
Corona is het allesbeheersende thema dit jaar.
En die toeslagenaffaire is natuurlijk een groot drama maar voor de meeste mensen, en zeker de VVD/CDA aanhang, ook een ver van hun bed show.
Dictatuur van de meerderheid.
Het interesseert de meerderheid geen hol als een andere (groep) burger(s) grof genaaid wordt door de overheid.
En het interesseert de overheid geen hol als het niet genoeg mensen interesseert. En genoeg, dat moeten er veeeeeeeel zijn hoor. Een paar duizend zijn een verwaarloosbaar plukje. Enkele tienduizenden ook.
Hamer genoeg op 'democratie is de wil van de meerderheid' en de dictatuur van de meerderheid komt er vanzelf uitrollen. Dat geeft alle vrijheid om links en rechts her en der mensen te vermorzelen. Uiteraard meestal zwakken, kwetsbaren, afhankelijken. Iets in die aanduiding geeft al veel weg.
- Edited
Kamer zet zwaarste middel in: parlementaire enquête naar toeslagenaffaire
[...]
Een paar weken geleden stelden oppositiepartijen SP, GroenLinks, Partij voor de Dieren, 50Plus en de Kamerleden Van Kooten-Arissen en Krol voor om een diepgaander onderzoek te doen. Onder meer de regeringspartijen D66 en ChristenUnie kondigden al aan dat plan te steunen, maar het was nog niet duidelijk of er een meerderheid voor is.Regeringspartij CDA aarzelde nog, maar heeft nu besloten in te stemmen, waarmee er zeker een meerderheid ontstaat. Vanmiddag stemt de Kamer erover. Dan moet de precieze stemverhouding duidelijk worden.
Dat wordt nog druk, de enquête naar Groningen staat ook op het programma.
Linus Het wordt zo gepland dat die elkaar niet bijten, want daar vreesde de Kamer ook al voor.
De PvdA maakte zich overigens ook nog zorgen dat het onderzoek mogelijk de parlementaire enquête naar de aardgaswinning en de afhandeling van de bevingsschade in Groningen in de weg zit. In het nieuwe voorstel is opgenomen dat de toeslagenverhoren voor de zomer van 2022 gehouden moeten worden. De Kamer stemde dinsdag in met het inhoudelijke voorstel voor de Groningenenquête, dus dat onderzoek gaat al snel van start.