Reya Ik ga erin mee dat er geen rood kruis overheen moet, maar naar mijn idee slaat het wel door naar het extreme, met Veronica Inside als meest voor de hand liggend voorbeeld.
Verder zijn de hoogtijdagen van de nihilistische punk nou ook niet de meeste verheffende episodes uit de naoorlogse Westerse geschiedenis geweest. Van de werkloosheid tot stadscentra die in Sarajevo veranderden.
Chewie Ben het niet eens zo oneens met je verder maar ik kan altijd vrij slecht tegen opmerkingen als "meer dan ooit" dat geeft mij meestal het idee dat degene die dat zegt een nogal geromantiseerd beeld heeft van het verleden (en dat zeg ik die de laatste tijd nogal veel live registraties kijkt van o.a loveparades uit de jaren 90, damn wat mis ik die tijd ). De gemiddelde komedie serie uit de jaren 80/90 ging wel een stuk verder dan wat ze tegenwoordig voorschotelen.
Dat is ook wel weer waar. De reclames op straat en televisie zijn ook een stuk preutser en braver geworden, de VPRO is braver geworden. Niet in de laatste plaats kinderprogramma's.
Naar mijn idee was de dominante culturele onderstroom in de jaren '90 er wel één van multiculturalisme (in de enge en ruime zin van het woord) en ook het ''oppimpen' van de achterstandsculturen zodat opeens ook de white suburb kids ermee gingen lopen, of de new age drek van Starbucks gingen slurpen. Hele passages in het anders-globalistische boek/pamflet 'No Logo' (uit 1999/2000) gaan daarover, over de 'politieke correctheid' in reclames, en niet over de harde humor van de libertarische jongens van South Park. De theorie daarachter was dat geglobaliseerde bedrijven geen regionale cultuurgevoelige marketing meer deden (of veel minder in ieder geval) en daarom dezelfde veelkleurige, multi-culturele deken over het hele westen uit stortte. Het voorbeeld van Al Bundy (die uitdrukkelijk als een asociaal en onhandige hufter werd neergezet) vind ik ook niet helemaal vergelijkbaar met een Johan Derksen maar dat kan aan mij liggen.
(toegegeven: ook in de jaren 70 en 80 konden ''slechterikken' als Archie Bunker en Gordon Gekko opeens een rolmodel status verkrijgen)