Helsinki janneke141 Ja, je hebt natuurlijk gelijk, maar het blijft me verbazen. Dat hij de energie voor het (pretenderen van) zoveel haat weet te vinden en dat er een groep is die op dit moment nog steeds dit als het grootste probleem binnen ons land ziet.
Duke janneke141 Is het zo? Dat kan je naar believen toch variëren tussen Marokkanen, de elite, de PvdA, de D66-rechters, linkse docenten, de (linkse) media, huisjesmelkers, Polen, kunstenaars, aielzoekers, Zuid-Eurpoa, etc. etc.?
GSbrder Reya De achterban van de PVV kan zich geen voorstelling maken bij de werkzaamheden van die beroepsgroepen. Dat scheelt weer.
GSbrder Whehe: https://fd.nl/economie-politiek/1357440/europees-arrest-dividendbelasting-kost-schatkist-910-mln
janneke141 Gras is groen als de politiek praat over de woningmarkt: Als de Tweede Kamer het ergens over eens is, is het dat de woningmarkt zich in een crisis bevindt. In het debat doen de partijen een reeks voorstellen om het evenwicht enigszins te herstellen. Klaver (GL) wil het onmogelijk maken om één huis te hebben om in te wonen en een ander om te verhuren. 'Zeker in de grote steden is het als starter onmogelijk om een huis te bemachtigen.' Hij overtuigt Rutte er niet mee. Asscher hoopt per direct afscheid te nemen van de verhuurdersheffing, in 2013 door de PvdA zelf ingevoerd. Woningcorporaties zouden daardoor weer de ruimte krijgen om te investeren én de huren zouden kunnen worden bevroren. Rutte kan 'geen garanties geven'. 'We zijn wel bereid om met elkaar door te praten.' Wilders ziet de oorzaak, zoals bij meer problemen, in de instroom van asielzoekers. Pieter Heerma (CDA) dringt aan op de heroprichting van een ministerie van Volkshuisvesting. Een prachtige term, volkshuisvesting, vindt Rutte. Maar de oprichting van zo'n ministerie betekent niet dat opeens veel meer wordt gebouwd. https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/live-er-moet-iets-gebeuren-op-de-woningmarkt-daar-is-de-hele-tweede-kamer-het-over-eens-maar-wat~b8ee226f/
janneke141 Tem Vond het meer iets voor Marijnissen, maar ik vroeg me inderdaad ook al af hoe hij dat voor zich zag.
tsjok Politiek onhaalbaar wellicht, maar zo wereldvreemd is het toch ook niet? In Amsterdam en tientallen andere gemeenten heb je al een bewoningsplicht bij het kopen van een (nieuwbouw)huis. Dat is hetzelfde als wat Klaver wil alleen dan lokaal.
janneke141 tsjok Als dat het zelfde is dan valt het mee, maar ik heb het gelezen als "het is niet meer toegestaan om in het bezit te zijn van twee huizen, waarvan je er een zelf bewoont en de andere verhuurt". Dat is namelijk wel iets anders.
Tem tsjok Omdat er zat situaties zijn dat je een tweede huis zou kopen en dat verhuren. Bijvoorbeeld omdat er 6 jaar een wachtlijst is voor sociale huur en mensen alleen bij het leger des heils kunnen aankloppen. En op deze manier je zoon/dochter/ex/broer/zus of weet ik veel wie daarmee kan helpen. Klaver bekijkt het alleen vanuit een huisjesmelker perspectief en dat is te populistisch.
Tem tsjok In Amsterdam en tientallen andere gemeenten heb je al een bewoningsplicht bij het kopen van een (nieuwbouw)huis. Dat is vaak bij woningen die vanuit verhuurde staat komen bij een woningbouwvereniging inderdaad. Ik ben het daar ook niet zo mee eens. Ik snap dat je grote investeerders op afstand wil houden maar daar zijn dan denk wel andere regels voor te verzinnen. Een ouder die een appartement koopt om dat te verhuren aan zijn kind lijkt me niet per definitie ongewenst.
tsjok janneke141 "Je moet verplicht zelf wonen in een nieuw huis dat je koopt" is toch hetzelfde? Althans, ik ga er niet vanuit dat Klaver mensen die reeds in het bezit zijn van een verhuurd huis gaat onteigenen. Overigens is er regeringsbeleid in de maak om het voor gemeentes mogelijk te maken de zelfbewoningsplicht uit te breiden en ook in te voeren voor bestaande bouw. Dus zelfs de VVD zit redelijk op Klavers lijn (of andersom, natuurlijk).
janneke141 tsjok Ik zal hem straks even toelichten, eerst een uurtje les. Maar hij is (verwacht ik) voor de hand liggender dan je denkt.